Aurinkovoima lämmittää jatkossa yhä useampaa Arinan myymälää


16.04.2018

Noin 40 S-ryhmän toimipisteen katolle asennetaan aurinkopaneelit vuoden sisällä. Pohjoismaiden suurimman katoille asennettavan aurinkosähköjärjestelmähankkeen myötä S-ryhmästä tulee Suomen suurin aurinkosähkön tuottaja. Hanke tukee osaltaan uutta, kunnianhimoista ilmastotavoitetta vähentää päästöjä miljoona tonnia.

Osuuskauppa Arinan alueella uusia kohteita on tänä vuonna suunnittelussa Ouluun, Kemiin ja Raaheen 3-6 marketkaupan yksikössä. Toimitusvaiheeseen on tavoitteena päästä vielä tämän vuoden puolella. 

Uusiutuvan energian käyttöön ja uudenlaisiin energiaa säästäviin ratkaisuihin on panostettu Arinassa voimakkaasti jo useamman vuoden ajan.

– Olemme jo aiemmin lisänneet uusiutuvan energian käyttöä omissa ysiköissämme. Nykyisistä myymälöistä erinomainen esimerkki on jopa maailmanluokan mittakaavassa edistyksellinen S-market Tuira, jossa hyödynnetään paitsi aurinkosähköä, myös uusia kylmä- ja lämmitystekniikkaa yhdistäviä energiatehokkaita ratkaisuja, Arinan toimialajohtaja Mikko Polso sanoo.

Aurinkopaneelit tuottavat sähköä toimipisteiden omaan käyttöön.

– Seuraavien tulevien vuosien tavoitteena on tuottaa meidän omalla aurinkosähköllä ja muilla uusiutuvilla energianlähteillä jopa 80% osuuskaupan kuluttamasta sähköstä. Tällä hetkellä uusiutuvan osuus on noin 60 prosenttia käyttämästämme sähköstä, Polso kertoo.

– Kokonaisuutena kulutamme jatkossa aiempaa vähemmän sähköä ja tuotamme siitä valtaosan uusiutuvalla energialla. Ympäristön lisäksi säästämme merkittävästi myös sähkölaskussa, joka sekin hyödyttää omalta osaltaan ennen kaikkea osuuskaupan omistavia asiakkaita, Mikko Polso summaa.

S-ryhmän julkaisemalla ilmastotavoitteella pyritään hillitsemään ilmastonmuutosta

– Uusi ilmastotavoitteemme on iso juttu. Tavoittelemme miljoonan tonnin päästövähenemää vuoteen 2030 mennessä. Tavoitteeseen ei päästä pelkästään ryhmän oman toiminnan päästöjen vähentämisellä, vaan mukaan tarvitaan yrityskumppaneitamme, SOK:n vastuullisuusjohtaja Lea Rankinen kertoo.
 
Miljoonan tonnin hiilidioksidipäästövähenemä vastaa esimerkiksi kahdeksaa miljoonaa automatkaa Rovaniemeltä Helsinkiin.
 
S-ryhmä kutsuu Iso juttu -kampanjaansa mukaan yrityskumppaneiden lisäksi asiakkaat. Kampanja pyrkii toukokuusta lähtien herättelemään asiakkaita tarkastelemaan aihetta uudesta näkökulmasta ja tarjoaa arkisia vinkkejä, joilla voi taistella ilmastonmuutosta vastaan helposti.  
 
– Tutkimukset osoittavat, että suomalaiset ovat huolissaan ilmastonmuutoksesta. Monet potevat jopa ilmastotuskaa. Vinkkimme auttavat asiakkaita siirtymään tuskasta toimintaan, Rankinen paljastaa.