Sokos tekee paluun Rovaniemelle lähes kolmenkymmenen vuoden jälkeen. Elokuun lopussa avautuva Sokos palvelee rovaniemeläisiä Pukumiehen entisissä tiloissa Lordin-aukion laidalla. Myymälä on remontoitu vastaamaan paremmin Sokoksen laajempaa valikoimaa.

Odotettu Sokos

Sokos-ketju teki paluun Ouluun vuonna 2016 Kauppakeskus Valkean avautuessa Oulun keskustaan. Oulusta saatujen hyvien kokemusten perusteella päätettiin Sokos avata myös Rovaniemelle. Uuden Sokoksen ovet avautuvat perjantaina 28.8. klo 10.

– Kuuntelemme omistajien toiveita erittäin herkällä korvalla ja tästä syystä halusimme tuoda Sokoksen valikoiman ja palvelut Lapin alueelle. Vaikka nykyinen Lapinmaa-kiinteistö on elinkaarensa loppuvaiheessa ja korttelin uudelleenkaavoitus on yhä kesken, emme halunneet jättää aukkoa Lapin palvelutarjontaamme, Osuuskauppa Arinan toimialajohtaja Mikko Polso avaa päätöstä Sokoksen paluusta Rovaniemelle.

– Olemme jo vuosia saaneet toiveita palveluiden laajentamisesta muun muassa kodin sisustamisen osalta. Sokos-konseptin myötä voimme vastata näihin toiveisiin ja samalla laajentaa valikoimaa naisten ja miesten pukeutumisen sekä kauneuden osastoilla, kertoo Osuuskauppa Arinan ryhmäpäällikkö Anu Junnikkala-Alho.

Uusi Sokos-tavaratalo tarjoaa laadukkaita naisten ja miesten vaatteita, monipuolisen kauneuden osaston sekä sisustamiseen keskittyvän kodin osaston. Asiakkaita palvelee reilut 20 muodin, kauneuden ja sisustuksen ammattilaista, joista noin puolet on vanhoja konkareita muun muassa Pukumiehestä ja loput puolestaan uusia arinalaisia.

– Meillä on todella monipuolinen ja osaava henkilökunta. Koko henkilökunta on osallistunut koulutuksiin elokuun alusta lähtien ja odotamme innolla, että pääsemme palvelemaan paitsi rovaniemeläisiä, myös muualta Lapista tulevia asiakkaitamme. Rovaniemen Sokokselle kannattaa tulla kauempaakin. Laajan valikoiman lisäksi panostamme erityisesti loistavaan palveluun ja asiakaskokemukseen, iloitsee Rovaniemen Sokoksen tavaratalopäällikkö Niina Haahti.

– Avajaisviikonloppuna on luvassa runsaasti muodin, kauneuden ja kodin avajaisetuja sekä omistajille kaikki normaalihintaiset tuotteet S-Etukortilla -20%, Haahti vinkkaa.

Avajaisissa turvallisuus edellä

Covid19-koronapandemia aiheuttaa erikoisjärjestelyjä myös Sokoksen avajaisissa.

– Haluamme huolehtia sekä asiakkaidemme, että henkilökuntamme terveydestä. Saatavilla on käsidesiä ja kiinnitämme myös erityistä huomiota tilojemme hygieniatasoon ja siivoukseen. Henkilökuntamme tulee töihin vain terveenä ja samaa toivomme myös asiakkailtamme. Jokainen meistä voi omalla toiminnallaan varmistaa turvallisen asioinnin, Haahti summaa.

Rovaniemen keskustassa käy kova kuhina Sokos-tavaratalon valmistuessa hyvää vauhtia. Tiloja remontoidaan parhaillaan, ja pian päästään aloittamaan myymälän kalustaminen ja tavaroittaminen.

– Remontti on edennyt aikataulussa ja pääsemme avaamaan suunnitellusti elokuun lopussa. Avajaispäivä on perjantaina 28.8., joten kutsunkin kaikki lämpimästi tervetulleeksi meille ostoksille, tavaratalopäällikkö Niina Haahti toteaa.

Sokos-tavaratalo työllistää reilut 20 työntekijää. Heistä noin puolet on vanhoja konkareita muun muassa Pukumiehestä ja puolet puolestaan uusia Arinalaisia.

– Henkilökunnan koulutukset käynnistyvät elokuun alussa kattaen kaiken mahdollisen aina järjestelmistä esillepanoihin. Meillä on aivan loistava työporukka ja odotan jo innolla, että pääsen ottamaan uudet sokoslaiset vastaan, Haahti summaa.

Myös asiakkaiden suunnalta on tullut innokkaita kyselyjä tavaratalon avautumisesta.

– Keskustelu aiheen ympärillä on ollut positiivista ja monesta suusta olen kuullut, että ”on sitä Sokosta odotettukin”, Haahti jatkaa.

Ajankohtaista tietoa somekanavista

Sokos Rovaniemen valmistumista voi seurata kätevästi Facebookin ja Instagramin kautta. Somekanavissa kerrotaan muun muassa tulevasta valikoimasta ja samalla pääsee myös kurkistamaan ennakkoon, miltä pian avattava tavaratalo näyttää.

– Suosittelen seuraamaan meitä somessa, sillä sitä kautta saa tietoa muun muassa tulevista avajaiseduista. Niitä onkin iso liuta, Haahti vinkkaa.

Sokos Rovaniemi Facebookissa
Sokos Rovaniemi Instagramissa: @sokosrovaniemi

Osuuskauppa Arina kehittää Rovaniemellä liiketoimintoja paikallisten omistajien toiveiden mukaisesti avaamalla Sokos-tavaratalon Lapinmaa-keskukseen. Avauksen myötä Sokos tekee paluun Rovaniemelle lähes kolmenkymmenen vuoden jälkeen.

– Rovaniemeläiset omistajat ovat jo vuosia toivoneet laajennusta Pukumiehen palveluihin muun muassa kauneuden ja kodin sisustamisen osalta. Tähän toiveeseen vastataan tuomalla Sokos-tavaratalo takaisin Rovaniemelle, kertoo toimialajohtaja Mikko Polso.

– Sokos-konseptin myötä tuomme Rovaniemen keskustaan tavaratalon, jonne tulee valikoimaltaan monipuoliset naisten ja miesten pukeutumisen osastot, kattava kauneuden osasto sekä sisustamiseen keskittyvä kodin osasto. Tulemme panostamaan erityisesti palveluun ja elämykselliseen asiakaskokemukseen, tavaratalojohtaja Anu Junnikkala-Alho summaa.

Oulun Sokos laajenee

Myös Oulussa Sokoksen tilat laajentuvat, kun nykyiset Mick’sin tilat otetaan tavaratalon käyttöön.

– Muutosten myötä Sokoksen kauneusosasto laajenee tavaratalon 1. kerroksessa ja kosmetiikan valikoima kasvaa merkittävästi. Myös naisten pukeutuminen saa lisätilaa, erityisesti takki-, jalkine- ja laukkuvalikoima tulee vahvistumaan, Junnikkala-Alho toteaa.

Muutokset ovat seurausta Osuuskauppa Arinan päätöksestä keskittää erikoistavarakaupan liiketoimintansa omistajien palvelutarpeiden mukaisesti Sokos-ketjuun. Osuuskauppa Arinan tytäryhtiö Pukumies Oy sulkee Rovaniemen Pukumies- sekä Oulun ja Kempeleen Mick’s-myymälät vuoden 2020 aikana.

Sokos-tavarataloissa vietetään valtakunnallisesti kevään muotiviikkoja. Ensimmäinen muodin viikko huipentuu lauantaina 13.4. järjestettävään suureen muotijuhlaan Oulussa, jossa Kauppakeskus Valkean Kesäkadulle rakennettavalle catwalkille nousee kahdeksan upeaa, tavallisista ihmisistä kuoriutunutta mallia. Näytös striimataan myös muihin Sokos-tavarataloihin osana Sokoksen muotiviikkojen ohjelmaa.

Yli 650 suomalaista haki muotiviikkojen malliksi

Esiintymiskokemus, nuoruuden haave mallin töistä ja hauska elämys olivat muutamia syitä, miksi yli 650 eri ikäluokkia edustavaa suomalaista lähetti hakemuksensa Sokoksen muotiviikkojen malliksi. Hakijoiden suuri määrä ja laaja, 9-73 -vuoden ikäjakauma ilahdutti muotiviikkojen järjestäjät.

Mallivalmennukseen ja -kuvauksiin sekä muotinäytökseen valittujen joukossa on miehiä ja naisia kuudelta eri ikäkymmeneltä nuorimman ollessa 19 ja vanhimman 68-vuotias. Osalla mukaan valituista on jonkin verran kokemusta esimerkiksi yksittäisistä mainoskuvauksista, mutta valtaosa haluaa kokea aidot muotikuvaukset ja catwalkilla esiintymisen ensimmäistä kertaa elämässään.

”Ilahduimme hakemusten määrästä ja hakijoiden moninaisuudesta. On hienoa, että hakijoiden joukossa näyttäytyi laajasti rohkeiden ja esiintymishaluisten suomalaisten kirjo. Valittujen mallien hakemuksissa nousivat esiin halu uusiin kokemuksiin sekä myös kiinnostus muotiin ja oman persoonallisen tyylin löytämiseen ja ilmaisemiseen. On ilo tarjota näille rohkeille malleille kokemus muotimaailman ammattilaisten kanssa työskentelystä sekä catwalkilla esiintymisestä. Uskon, että malliemme saamasta esiintymisvalmennuksesta on paljon hyötyä itse kunkin työssä ja vapaa-ajalla”, sanoo myyntijohtaja Hans Backström Sokokselta.

Muotiviikon suuri catwalk Oulussa

Sokos on tarjonnut mukaan valituille malleille huippuammattilaisten tuen muotiviikoille valmistautumiseen. Pitkän malliuran tehnyt Saimi Hoyer on opettanut malleille kameran edessä elehtimistä ja liikkumista, katseen intensiteettiä ja kuviin luontevasti asettumista. Mallien valmennus huipentuu lauantain neljään muotinäytökseen Kauppakeskus Valkean Kesäkadulla.

Muotinäytöksen tyylistä vastaavat kauneuden ammattilaiset meikkitaiteilija Mariela Sarkima ja stylisti Sofia Oksanen. Oksasen kokoama muotinäytös koostuu neljästä teemasta: Minimal chic, Graphic sports, Yellow fever ja Kukkaniitty.

”Olemme todella onnellisia, että Oulu ja Kauppakeskus Valkean Kesäkatu valikoituivat 19 Sokos-tavaratalon joukosta Sokoksen muotiviikon suuren catwalkin pitopaikaksi”, Sokos Pukumies tavaratalojohtaja ja kauppakeskusjohtaja Anu Junnikkala-Alho iloitsee.

Muotinäytökseen valmistaudutaan Oulussa pitkin viikkoa ja muotiin sekä kauneuteen liittyvää ohjelmaa järjestetään niin tavaratalossa, kuin Valkean Kesäkadulla.

”Sokos Pukumies -tavaratalosta voi hakea vinkkejä ja neuvoja koko viikon ajan esimerkiksi pukeutumisneuvojan avoimet ovet-kyselytunneilta, asustebaareista sekä meikki- ja kampausesityksistä. Kesäkadulle muotiviikko laajenee perjantain ja lauantain ajaksi ja luvassa on suuren muotinäytöksen lisäksi mm. tietoiskuja pukeutumisetiketistä ja trendeistä sekä Saimi Hoyerin korkkarikävelykoulu”, Junnikkala-Alho kertoo viikon ohjelmasta.

Muovikassit muuttuivat Sokoksilla ja Emotioneissa maksullisiksi helmikuussa. Muutos on saanut asiakkailta kiitosta, mutta se on herättänyt myös jonkin verran hämmennystä. Lue miksi muovikasseista peritään nykyään hinta ja miten se on vaikuttanut niiden kulutukseen.

Miksi muovikassit muuttuivat Sokoksilla ja Emotioneissa maksullisiksi?

Tavoitteena on vähentää muovikassien kulutusta ja niistä syntyvän muovijätteen määrää. Kaikkien ostoskassien valmistaminen kuluttaa luonnonvaroja, joten kannustamme asiakkaitamme käyttämään kestokasseja tai samoja kasseja useampaan kertaan. Alkusysäys maksun perimiseen tuli ympäristösopimuksesta, johon kaupan alan isot suomalaiset toimijat sitoutuivat viime vuoden lopulla. Esimerkiksi ruokakaupoissa ostoskassit ovat olleet maksullisia jo pitkään.

Miten maksullisuus on vaikuttanut muovikassien kulutukseen Sokoksilla ja Emotioneissa?

Muovikassien kulutus on vähentynyt molemmissa ketjuissa selvästi. Helmi–maaliskuussa muovikassien menekki laski lähes 30 prosenttia viime vuoteen verrattuna.

Paljonko ostoskassit maksavat?

Pieni ostoskassi maksaa 10 senttiä ja iso 18 senttiä.

Katso pukeutumisen TOP 5 vinkit ja hanki uusi tyyli Sokokselta.

  1. Klassinen, puuvillainen tai ohuemmasta villasta tehty neule tai neuletakki lämmittää syysiltoina.
  2. Ota ilo irti asusteista – pikku jutuissa voi pistää rohkeasti oman persoonan peliin myös arkipukeutumisessa.
  3. Miehellä taskuliina ilman solmiota farkkujen ja bleiserin kanssa rikkoo totuttua kaavaa. Värikäs huivi on naisille loistava asuste, jolloin koruja ei välttämättä tarvita lainkaan.
  4. Työpukeutumiseen kannattaa valita perusklassisia jakkuja, bleisereitä, housuja sekä hameita ja yhdistää niihin piristykseksi kauden värejä.
  5. Syksyn juhliin valmistautuessa tarkista pukukoodi jo ennakkoon, jos sitä ei ole kutsussa mainittu.

Tutustu naisten syysmuotiin

Tutustu miesten syysmuotiin

Lisää vinkkejä pukeutumiseen ja apua asukokonaisuuden valintaan saat Sokoksen pukeutumispalvelusta.
Varaa aika pukeutumisneuvojalle

Syksyn alkajaisiksi Sokoksen kodin tuotealueelle saadaan tanskalainen kodin sisustamisen merkki House Doctor sekä Nicolas Vahén herkkutuotteet.

– Persoonallinen, ei niin muodollinen, kekseliäs. House Doctor sekoittaa rohkeasti erilaisia aineksia, kuvailee Sokoksiin saapuvaa uutta tuotemerkkiä valikoima-hankintapäällikkö Nea Lemmelä SOK Tavaratalo- ja erikoisliikekaupan ketjuohjauksesta.

Brändi on noussut suosituksi maailmalla kohtuuhintaisen ja trendikkään valikoimansa myötä.

House Doctor -valikoimassa on useita sisustuselementtejä pienistä koriste-esineistä ja tyynyistä valaisimiin ja huonekaluihin. Sokoksen valikoimiin tulee kodin pieniä sisustustuotteita maljakoita, kynttilänjalkoja, tauluja, tyynyjä ja säilytykseen sopivia ratkaisuja sekä keittiön tuotteita.

Herkkuja kauniissa paketeissa

Nicolas Vahé on ranskalaissyntyinen kokki ja chocolatier. Kolmen tähden Michelin-ravintolassa oppinsa saanut Nicolas Vahé on tullut tunnetuksi maailmalla omaa nimeään kantavasta herkkujen ja erikoisruoka-aineiden sarjasta, johon lukeutuu herkkuja kutkuttavista mausteista pestoihin sekä makoisiin kekseihin.  

Tuotesarjaa on laajennettu myös oheistuotteisiin, joiden avulla on helppo koostaa kauniita ja maukkaita lahjakokonaisuuksia.

Sokoksen valikoimaan tulee enemmän herkkutuotteita, lisättynä lahjaksi sopivalla tuotteistuksella. Merkit tulevat kaikkiin Sokos-tavarataloihin, joissa on kodin osasto.

Lisää aiheesta http://en.housedoctor.dk ja www.nicolasvahe.com

Markkinointi&Mainonta-lehden ja Taloustutkimuksen Brändien arvostus 2014 –tutkimuksen mukaan Suomen arvostetuin tavaratalobrändi on Sokos. Toiseksi arvostetuin on Stockmann ja kolmanneksi arvostetuin Anttila.

Tutkimuksessa selvitettiin 1008 brändin arvostus suomalaisten keskuudessa. Tavaratalobrändien kolmen kärki on säilynyt ennallaan viime vuodesta.

Myös ruokakauppojen arvostus pysyi tänä vuonna samana kuin viime vuonna. Arvostetuin ruokakauppabrändi on Prisma. Toiseksi arvostetuin on S-market ja kolmanneksi arvostetuin K-citymarket.

Prisma on palkittu Suomen parhaana sähköisen asiakkuuden tarjoajana Magenta Advisoryn Suomen Digimenestyjät 2014 -tutkimuksessa. Suomen paras verkkokauppa -kokonaisuudessa Prisman verkkokauppa sijoittui toiseksi ja Sokoksen verkkokauppa kolmanneksi.

Suomen Digimenestyjät 2014 -tutkimus keskittyi suurimpien suomalaisten yritysten digitaalisen kilpailukyvyn ja menestyksen määrittelyyn. Yrityksiä arvioitiin kuudella eri osa-alueella, jotka olivat digitaalinen markkinointi, digitaalinen tuotekokemus, verkkokauppa, asiakkuus, mobiili ja sosiaalinen media.

Prisma pärjäsi viime vuoden tavoin erinomaisesti myös vuoden 2014 tutkimuksessa. Kokonaistuloksissa Prisma sijoittui kymmenen parhaan yrityksen joukkoon, ja oli erityisen vahva varsinkin verkkokaupan ja sähköisen asiakkuuden ulottuvuuksilla. Sähköisessä asiakkuudessa Prisma nappasi tänä vuonna kärkitilan, kun vuotta aiemmin vastaavan kategorian kärjessä oli Veikkaus. Suomen paras verkkokauppa -kategoriassa Prisma sijoittui toiseksi ja Sokos kolmanneksi. 

Parempaa palvelua

Verkkokaupan yleistyessä sähköiseen asiakkuudenhallintaan ja parempaan asiakaspalveluun pitää kiinnittää erityistä huomiota.  Prisma paransi tasaisen vahvasti lähes jokaista eri sähköisen asiakkuuden osa-aluetta.

Prisman verkkokaupan asiakaspalvelu sai tunnustusta esimerkiksi asiakaspalvelu-chatista, joka toimii moitteettomasti ja vastauksen kysymyksiin voi saada parhaimmillaan muutamassa sekunnissa. Hyvin järjestetyn asiakaspalvelun lisäksi Prisma on erittäin aktiivinen sähköpostisuoramarkkinoinnissa ja Bonus-ohjelman hyödyntämisessä.

Paras sähköinen asiakkuus 2014

Paras verkkokauppa 2014

1. Prisma (16.)

1. Anttila (10.)

 

2. Anttila (9.)

2. Prisma (1.)

 

3. Nordea (11.)

3. Sokos (3.)

 

4. Sokos (13.)

4. Verkkokauppa.com (2.)

 

5. RAY (2.)

5. If (4.)