Osuuskauppa Arinan hallitus vahvisti perjantaina 29.9.2023 pidetyssä kokouksessa investointipäätöksen Raaheen rakennettavasta Prismakeskuksesta. Rakentamaan toivotaan päästävän keväällä 2024 ja suunnitelman mukaan Prisman avajaisia vietettäisiin loppuvuodesta 2025. Toteutuessaan investointi on n. 30 miljoonaa euroa.

Prismakeskus Mettalanmäelle – keskustaan S-market

Arina on jo aiemmin hankkinut omistukseensa Raahen Portti Oy -yhtiön koko osakekannan. Raahen Portti Oy omistaa Mettalanmäellä sijaitsevan liiketontin. Raahen Portti Oy on lisäksi sopinut Raahen kaupungin kanssa lisämääräalan hankinnasta Mettalanmäeltä. Nyt odotetaan asemakaavasta poikkeamis- ja rakennuslupien etenemistä sekä lisämääräalan kaupan toteutumista.

– Lupaprosessien valmistumista odotellessa varaudumme jo rakentamiseen rakennuksen suunnittelulla ja urakoiden kilpailutuksella. Kyseessä on iso projekti, jonka työllistämisvaikutus talousalueella tulee olemaan arviolta 50 henkilötyövuotta, kertoo Osuuskauppa Arinan marketkaupan ryhmäpäällikkö Tarmo Kokkola.

– Prismakeskuksen rakentaminen ja nykyisen keskustan Prisman uudistaminen laajalla valikoimalla palvelevaksi, nykyaikaiseksi S-marketiksi ovat merkittäviä panostuksia Arinalle ja talousalueelle. Uusi Prismakeskus lisää Raahen alueen vetovoimaa entisestään ja tulee palvelemaan myös Valtatiellä 8 matkustavia. Samalla olemme sitoutuneet olemaan mukana Raahen keskustan kehittämisessä ja haluamme Prisman lisäksi tarjota myös keskustassa asioiville laadukkaan ruokakaupan. Tähän tarpeeseen nykyaikainen S-market pystyy vastamaan loistavasti, Kokkola lisää.

Kesän aikana Mettalanmäen alueella tehtiin lepakkoselvitys, jonka kolmen maastokäynnin yhteydessä havaittiin yksittäinen saalistava yksilö. Selvityksissä ei käynyt ilmi, että alueella olisi lepakoiden lisääntymis- tai levähdyspaikkoja ja todettu lepakkohavainto on luokiteltu luokkaan ”III, muu lepakoiden käyttämä alue.” Rakennettavan Prismakeskuksen suunnitelmaan on jätetty puistomainen suojavyöhyke rakennusalueen ja lepakkohavaintopaikan sekä erillisen saalistusalueen väliin.

Prismakeskukseen monipuoliset palvelut

Mettalanmäelle avattava Prisma mahdollistaa laajat valikoimat, lähiseudun edullisimman ostoskorin sekä monipuoliset palvelut. Nykyinen Prisma avattiin vuonna 2007, sen toimittua aiemmin S-markettina, ja nyt seinät ovat tulleet vastaan.

– Uudessa Prismakeskuksessa voimme vastata raahelaisten ja lähiseudun asiakkaidemme tarpeisiin entistä paremmin monipuolisemmalla tuote- ja palveluvalikoimalla, edullista hintaa unohtamatta. Uuden Prisman myötä voimme tuoda Raaheen toivotun ruoan verkkokaupan ja laajentaa Asiakasomistapalvelu ja S-Pankki-pistettä nykyisestä.  Pelkästään Prisman ja ruoan verkkokaupan osalta lisärekrytoinnin tarve tulee olemaan noin 50 uudelle työntekijälle, Kokkola toteaa.

Mikäli Prismakeskus päästään rakentamaan, mahdollistaa se Raaheen myös muita palveluita sekä Arinalta että muilta toimijoilta.

– Lähiseudun asiakkaat ovat toivoneet jo pitkään Raaheen Arinan ravintolapalveluita. Suunnitelmamme on avata Prismakeskukseen Ravintolamaailma, joka koostuu Pizza & Buffa -ravintolasta sekä kahvila Pressosta. Lisäksi Prismakeskukseen avattaisiin suurta suosiota Oulun, Kempeleen, Kemin ja Rovaniemen seuduilla nauttiva Tälläämö-ketjun parturi-kampaamo ja kauneushoitola. Piha-alueelle avattaisiin ABC-polttoneste- ja ABC-latausasemat sekä ABC CarWash. Näihin toimipaikkoihin tullaan rekrytoimaan 25 uutta työntekijää, sanoo Osuuskauppa Arinan matkailu- ja ravitsemis-, erikoistavara- ja ABC-liikennekaupan toimialajohtaja Ulla Peltoniemi.

–  Prismakeskukseen rakennetaan tiloja myös muille toimijoille, jolloin palvelutarjonta paranee entisestään. Haluamme helpottaa asiakkaidemme elämää tarjoamalla monipuoliset palvelut yhden katon alla, Kokkola toteaa.

 

Lisätietoja:

Tarmo Kokkola, ryhmäpäällikkö, Prismajohtaja, +358 44 788 5693, tarmo.kokkola@sok.fi

Ulla Peltoniemi, toimialajohtaja, matkailu- ja ravitsemis-, erikoistavara- ja ABC-liikennekauppa, +358 500 516 855, ulla.peltoniemi@sok.fi

Osuuskauppa Arinan ruoan verkkokaupan palvelut laajentuvat Oulun seudulla, kun noutopalvelu ja kotiinkuljetus käynnistyvät Linnanmaan Prismassa 3.3.2021 alkaen. Ruoan verkkokaupassa omat ostokset tilataan ja maksetaan verkossa, ja ne voi noutaa valmiiksi pakattuna Prisma Linnanmaan noutopisteeltä tai tilata kotiinkuljetettuna suoraan kotiovelle.

-Uusi Linnanmaan Prisman ruoan verkkokauppa täydentää verkkokaupan palveluita Oulun seudulla. Jatkossa omistajilla on myös Oulun pohjoispuolella käytössään kätevä noutopiste. Ruoan verkkokaupan kysyntä on yhä kohtalaisen korkealla, ja haluamme parantaa palvelun saatavuutta omistajille. Uuden keräilypisteen myötä vapaita toimitusaikoja saadaan Oulun alueelle merkittävästi lisää, kertoo Prisma Linnanmaan johtaja Anna Kela.

Uusi palvelu lisää omistajien mahdollisuuksia hoitaa ostokset silloin kuin se parhaiten sopii, vaikka omalta kotisohvalta. Tilattavissa on lähes koko Prisman ruokavalikoima sekä valikoituja päivittäiskäyttötavaratuotteita.

-Palvelun käyttö on nopeaa ja edullista. Kannustamme myös vertailemaan hintoja verkossa, Kela sanoo.

Linnanmaan Prisman verkkokauppa toimii osana Foodie-palvelua. Verkosta tilatut tuotteet ovat saman hintaisia kuin Prisman hyllyssä ja Bonusta kertyy koko tilauksesta. Uusi palvelu otetaan käyttöön keskiviikkona 3.3. alkaen osoitteessa foodie.fi/prismalinnanmaa.

-Asiakas valitsee verkossa ostoskoriinsa haluamansa tuotteet ja noutaa ne valittuna aikana Prismasta. Noutopiste sijaitsee Linnanmaan jäähallin puoleisessa päädyssä. Noutopisteellä on lokerikot, joista asiakkaat noutavat valmiiksi kerätyt ostoksensa. Kerättävien tuotteiden valinnassa kiinnitetään erityistä huomioita laatuun ja tuoreuteen. Tuotteet säilytetään asianmukaisesti, ja viileässä säilytettäville tuotteille ja pakasteille on omat lokerikkonsa, Kela lisää.

Tuotteille voi myös valita kotiinkuljetuksen, jolloin lähetti tuo ostokset kotiovelle sovittuna ajankohtana. Kotiinkuljetusalueen voi tarkistaa foodie.fi/prismalinnanmaa -sivulta palvelun auettua.

-Tervetuloa käyttämään uutta kätevää noutopistettä sekä hyödyntämään kotiinkuljetuspalvelua, Kela toivottaa.

Ruoan verkkokaupan avaus on osa Linnanmaan Prisman laajempaa uudistusta, jossa myymälä päivitetään uusimman Prisma-konseptin mukaiseksi, ruoan valikoimat lisääntyvät ja kaupan kylmätekniikka modernisoidaan entistä ympäristövastuullisemmaksi. Oulussa palvelevat lisäksi Prisma Limingantullin ja Sokos Herkun ruoan verkkokaupat. Noutotilaukset ovat S-Etukortilla alkaen 4,90 € ja kotiinkuljetus S-Etukortilla alkaen 9,90 €.

 

Lisätietoja:

Maria Ylitapio, markkinointipäällikkö, marketkauppa, 044 788 6465, maria.ylitapio@sok.fi

Nyt käynnistyvässä Prisma Linnanmaan uudistuksessa myymälän kylmäkalustejärjestelmä vaihdetaan energiatehokkaisiin, hiilidioksiditekniikalla toimiviin kylmälaitteisiin. Tämän lisäksi ruoan verkkokaupan toiminnan aloittamiseen liittyvä laajennus valmistuu alkuvuodeksi 2021. Loppuvuoden aikana tehtävät uudistyöt koskevat etupäässä myymälän taustatiloja.Myymälän päivittäistavaraosaston uudistus aloitetaan ensi vuoden alussa.

Uutta niin verkossa kuin kivijalassa

Linnanmaan Prisman ruoan verkkokauppa avataan kevättalvella.

– Tämä on odotettu palvelu meidän alueella. On hienoa, että Limingantullin Prisman ja Sokos Herkun verkkokauppojen lisäksi pääsemme avaamaan palvelun myös Linnanmaalla. Verkkokaupan myötä asiakkaat voivat tehdä ostokset kotisohvalta, tilata kotiinkuljetuksen tai noutaa ostokset nyt rakennettavalta Linnanmaan noutopisteeltä, Prismajohtaja Anna Kela kertoo. 

– Loppuvuoden 2020 aikana kassalinjasto uudistetaan ja samalla pikakassoja saadaan lisää. Myös päivittäistavaraosasto uudistuu kokonaisuudessaan alkuvuoden 2021 aikana. Päivittäistavarapuolen valikoima suunnitellaan uudelleen vastaamaan entistä paremmin alueen omistajien tarpeita ja toiveita. Valikoimia kasvatetaan huomattavasti entiseen nähden. Palvelut kehittyvät muun muassa laajenevan ruokatorin ja Linnanmaalle avattavan parturi-kampaamo Tälläämön voimin, Kela lisää. 

Vihreämpi Prisma

Uudistuksen myötä koko kiinteistön tekniikka muutetaan uusimpaan saatavilla olevaan ympäristöystävälliseen ja kierrätyspohjaisen materiaalin hyötykäyttöön perustuvaan ratkaisuun.Järjestelmässä hyödynnetään maaperää energiatankkina. Tankkiin ladataan kesällä kylmäjärjestelmän lauhde-energia, joka talvella käytetään lämmitykseen. Muutoksen myötä rakennuksen energiakulut pienenevät merkittävästi aiempaan nähden.

– Meille on tärkeää olla omalta osaltamme mukana varmistamassa parempaa huomista pohjoissuomalaisille ja toimia vastuullisesti. Uudet energiaratkaisut, kuten hiilidioksidia hyödyntävä kylmäjärjestelmä, lauhdelämmön kierrättäminen, maalämmön ja led-valaistuksen käyttö varmistavat sen, että, että Prisma on tulevaisuudessa lähes hiilinegatiivinen, Kela kertoo.

Prisman uudistus valmistuu kokonaisuudessaan keväällä 2021. Hanke toteutetaan vaiheittain, jotta asiointi olisi koko uudistuksen ajan mahdollisimman sujuvaa. Osuuskauppa Arinan kokonaisinvestointi Linnanmaan Prisman uudistukseen on 9,5 miljoonaa euroa. Osuustoiminnallisena yrityksenä tehtävämme on toimia pohjoissuomalaisten kotitalouksien hyödyksi ja Linnanmaan uudistus on osoitus tästä työstä, rakkaudesta Pohjois-Suomeen. Haluamme kuulla alueen omistajia ja tulemme osallistamaan heitä uudistuksen edetessä.

 

Lisätietoja: 

Osuuskauppa Arina, Anna Kela, ryhmäpäällikkö, prismajohtaja, 044 788 4879, anna.kela@sok.fi

Energiaratkaisujen osalta:
Arinan Kiinteistöt Oy, Tuukka Päkkilä, rakennuttajapäällikkö, 030 4631 434, tuukka.pakkila@sok.fi

Osuuskauppa Arina kehittää palveluitaan ja avaan uuden ruoan verkkokaupan Prisma Rovaniemelle. Rakennustyöt ovat parasta aikaa käynnissä ja toiminta käynnistyy lokakuun aikana. Ruoan verkkokaupassa ostokset tilataan ja maksetaan verkossa ja ne voi noutaa valmiiksi pakattuna Prisma Rovaniemen noutopisteeltä tai tilata kotiinkuljetuksen suoraan kotiovelle.

– Ruoan verkkokauppa on odotettu palvelu omistajien keskuudessa. Erityisesti tämän vuoden aikana olemme saaneet paljon palautetta siitä, että meidän toivotaan tarjoavan Prisman palveluita myös verkossa. Nyt tähän omistajien toiveeseen vastataan, kertoo Prisma Rovaniemen johtaja Matti Puranen.

Prisma ruoan verkkokaupassa ruokaostokset voi tehdä verkossa ja noutaa valittuna ajankohtana Prisma Rovaniemen noutopisteeltä tai tilata kotiinkuljetuksena suoraan kotiovelle asti. Ruoan verkkokaupasta saa tilattua lähes koko Prisman ruokavalikoiman sekä valikoituja päivittäiskäyttötavaratuotteita.

– Verkkokaupan myötä asiakas voi tehdä turvallisesti viikko-ostoksensa vaikka suoraan kotisohvalta käsin. Uusi palvelu mahdollistaa asiakkaillemme entistä laajemman ja joustavamman mahdollisuuden asioida meillä, toteaa Osuuskauppa Arinan marketkaupan toimialajohtaja Mikko Polso.

– Verkosta tilatut tuotteet ovat saman hintaisia kuin Prisman hyllyssä ja Bonusta kertyy koko tilauksesta. Palvelun käyttö kokonaisuudessaan on nopeaa ja edullista. Hintojen vertailu verkossa on helppoa ja kannustamme asiakkaitamme siihen, Polso vinkkaa.

Nouto tai kotiinkuljetus

Rovaniemen ruoan verkkokauppa avataan lokakuun aikana. Verkkokauppaa tullaan kehittämään yhdessä asiakkaiden kanssa ja näin pyritään tarjoamaan asiakkaille mahdollisimman asiakaslähtöinen palvelu.

– Asiakas klikkaa verkossa ostoskoriinsa haluamansa tuotteet ja noutaa ne valittuna ajankohtana Prisma Rovaniemen noutopisteellä tai valitsee kotiinkuljetuksen. Noutopiste on avoinna maanantaista lauantaihin 8-23 ja sunnuntaisin 9-23, kertoo Puranen.

– Noutopisteellä on noutolokerikot, joista asiakas noutaa valmiiksi kerätyt ostokset. Kerätyt tuotteet valitaan tarkasti ja niissä kiinnitetään erityistä huomiota laatuun ja tuoreuteen. Tuotteet säilytetään asianmukaisesti ja viileässä säilytettäville tuotteille ja pakasteille on omat noutolokeronsa, täsmentää Puranen.

Tuotteille voi myös valita kotiinkuljetuksen, jolloin lähetti tuo ostokset kotiovelle asti sovittuna ajankohtana. Tarkempi kotiinkuljetusalue hintatietoineen julkaistaan myöhemmin.

– Suosittelen lämpimästi kokeilemaan uutta palvelua. Kehitämme palveluitamme omistajia varten, rakkaudesta Pohjois-Suomeen, Puranen summaa.

Lisätietoja:
toimialajohtaja Mikko Polso, Marketkauppa, Sokos Pukumies, Emotion ja Tälläämö, +358 50 388 3430, mikko.polso@sok.fi
Prismajohtaja, ryhmäpäällikkö Matti Puranen, marketkauppa, +358 40 8493 310, matti.puranen@sok.fi

Säästä aikaa ja tilaa ruoat verkosta!

Säästä aikaa ja tee ostokset verkossa!

Tilaa vaikka heti: foodie.fi/prismalimingantulli

Prisma Limingantullin ruoan verkkokaupan toiminta käynnistyy maanantaina 3. helmikuuta. Ruoan verkkokaupassa omat ostokset tilataan ja maksetaan verkossa, ja ne voi noutaa valmiiksi pakattuna Prisma Limingantullin noutopisteeltä.

Prisma ruoan verkkokaupassa ruokaostokset voi tehdä verkossa ja noutaa valittuna ajankohtana Prisma Limingantullin noutopisteeltä tai tilata kotiinkuljetuksena suoraan kotiovelle asti. Ruoan verkkokaupasta saa tilattua lähes koko Prisman ruokavalikoiman sekä valikoituja päivittäiskäyttötavaratuotteita.

– Ruoan verkkokauppa on odotettu palvelu omistajien keskuudessa. Verkkokaupan myötä asiakas voi tehdä viikko-ostoksensa vaikka suoraan kotisohvalta käsin. Uusi palvelu mahdollistaa asiakkaillemme entistä laajemman ja joustavamman mahdollisuuden asioida meillä, toteaa Osuuskauppa Arinan marketkaupan toimialajohtaja Mikko Polso.

Prisma Limingantullin ruoan verkkokauppa toimii osana Foodie-palvelua. Verkosta tilatut tuotteet ovat saman hintaisia kuin Prisman hyllyssä ja Bonusta kertyy koko tilauksesta. Tuotteiden keräilystä syntyviä kuluja katetaan keräilymaksulla, alkaen 4,90 € S-Etukortilla.

– Palvelun käyttö kokonaisuudessaan on nopeaa ja edullista. Kannustamme asiakkaita vertailemaan hintoja verkossa, Polso vinkkaa.

Nopea ja helppo

Uutta palvelua pääsee käyttämään 3.2. alkaen osoitteessa foodie.fi/prismalimingantulli. Palvelun mobiilisovellusta voi käyttää sekä tabletilla että älypuhelimella.

– Asiakas valitsee verkossa ostoskoriinsa haluamansa tuotteet ja noutaa ne valittuna ajankohtana Prisma Limingantullin eteläpäädyssä sijaitsevalta noutopisteeltä. Noutopiste on avoinna 24/7 ja auton voi pysäköidä noudon ajaksi noutopisteen edustalla oleville parkkipaikoille, kertoo Prisma Limingantullin johtaja Anna Kela.

– Noutopisteellä on noutolokerikot, joista asiakkaat noutavat valmiiksi kerätyt ostoksensa. Kerätyt tuotteet valitaan tarkasti ja niissä kiinnitetään erityistä huomiota laatuun ja tuoreuteen. Tuotteet säilytetään asianmukaisesti ja viileässä säilytettäville tuotteille ja pakasteille on omat noutolokeronsa, täsmentää Kela.

Prisma Limingantullin ruoan verkkokaupan kotiinkuljetukset hoitaa paikallinen yhteistyökumppani Oulun Kuriiri. Kotiinkuljetuksen hinta määräytyy kuljetusalueen mukaan, S-Etukortilla alkaen 9,90 €. Kotiinkuljetusalueen voi tarkistaa foodie.fi/prismalimingantulli-sivulta palvelun auettua.

– Suosittelen lämpimästi kokeilemaan uutta palvelua, Kela täydentää.

Tilaamisen 4 askelta

Näin tuotteiden tilaaminen onnistuu 3.2.2020 alkaen:

  1. Mene osoitteeseen foodie.fi/prismalimingantulli
  2. Lisää ostoskoriin haluamasi tuotteet
  3. Valitse noutopisteeksi Prisma Limingantulli sekä haluamasi noutoaika tai valitse kotiinkuljetus
  4. Viimeistele ja maksa tilaus

Säästä aikaa ja tee ostokset verkossa!

Säästä aikaa ja tee ostokset verkossa!

Prisma Limingantulli ottaa alkuvuodesta 2020 käyttöön ruoan verkkokaupan, Prisma Kauppakassin. Rakennustyöt Kauppakassipalvelun osalta aloitettiin tällä viikolla Limingantullissa.

Prisma Kauppakassi on ruoan verkkokauppa, jossa ruokaostokset voi tehdä netissä ja noutaa valittuna ajankohtana myymälästä tai tilata suoraan kotiovelle asti. Kauppakassista saa tilattua lähes koko Prisman ruokavalikoiman sekä suuren määrän käyttötavaratuotteita.  

– Ruoan verkkokauppaa on toivottu kovasti omistajien keskuudessa. Kauppakassipalvelun myötä pääsemme palvelemaan omistajia entistä laajemman palvelutarjonnan voimin, iloitsee Prisma Limingantullin johtaja Anna Kela

Valitse ”Klikkaa ja nouda” tai helpota arkea kotiinkuljetuksella 

Klikkaa ja nouda -palvelun toimintaperiaate on, että asiakas valitsee verkkokaupassa ostoskoriin haluamansa tuotteet, maksaa ostoksensa verkossa ja noutaa ne Prisma Limingantullista valitsemaansa aikaan. Tuotteille voi myös valita kotiinkuljetuksen, jolloin lähetti tuo ostokset kotiovelle asti sovittuna ajankohtana. Tarkempi kotiinkuljetusalue julkaistaan myöhemmin. Tuotteiden hinnat ovat samat kuin Prisman myymälöissä ja Bonusta kertyy koko tilauksesta. 

Kauppakassipalvelun rakentaminen aloitettiin tällä viikolla Limingantullissa. 

– Uskon, että uusi palvelu helpottaa omistajiemme arkea ja lisää omistajatyytyväisyyttä entisestään, summaa Kela.

Oululaiset saavat vaihtoehdon ruokaostoksillensa, kun Osuuskauppa Arina aloittaa Foodie.fi -palvelussa ruoan noutomyynnin 24h Sale Raksilasta vaihtoehtona kotiinkuljetukselle.

Foodie-sovelluksella voi koota ostoslistan tabletilla, älypuhelimella tai verkossa, tehdä tilauksen ja käydä noutamassa ostokset sovittuna aikana Sale Raksilan drive-in noutopalvelupisteestä.
 
Palvelun avulla päivittäistavaraostokset voi hoitaa kätevästi minuuteissa noutamalla valmiin ostoskassin. Noutopalveluun on tilattavissa Sale Raksilan koko n. 5000 tuotteen valikoima.
 
Ostokset voi maksaa verkossa tilausta tehdessä tai paikan päällä noudettaessa. Noutopalvelun hinta on S-Etukortilla 3,90 eur (norm. 6,90 eur). Noutopalvelun saa tarvittaessa 5,00 eur lisähintaan samalle päivälle. Ennen klo 11 tehdyt tilaukset voi noutaa samana iltapäivänä tai iltana.
 
Tuotteet voi tilata myös kotiinkuljetuksena uuden Oulun alueelle ja Kempeleeseen. Jakelualueen voi tarkistaa Foodie-palvelusta. Kotiinkuljetuksen hinta on S-Etukortilla 9,90 eur (norm. 12,90 eur).


Ruoan verkkokaupan kysyntä kasvanut voimakkaasti

”Arina on palvellut oululaisia ruoan verkkokaupalla vuodesta 2010. Verkkokauppa on kasvanut vuosittain keskimäärin yli 40 %. Kotitaloudet haluavat vaivattomuutta myös ruokaostoksiin. Uusi kätevä noutopalvelu on vaihtoehtoinen lisäpalvelu ruoan kotiinkuljetuksille”, kertoo Osuuskauppa Arinan marketkaupan kehitysjohtaja Tapani Kärkkäinen.

”Pääkaupunkiseudun kokemukset noutopalvelusta kertovat, että noutomyynti helpottaa erityisesti perheellisten ja kiireisten työssäkäyvien arkea. Helppo ja edullinen noutotilaus vapauttaa aikaa muuhun elämiseen”, kertoo Foodien toimitusjohtaja Kalle Koutajoki.

Noutopalvelu on osa Digital Foodien ja S-ryhmän kehittämää Foodie.fi-ruokaverkkokauppaa ja ruokasuosituspalvelua, joka toimii verkossa ja mobiilissa. Foodie.fi -palvelussa on yli 8 000 reseptiä ja ruokablogi, joista löytyy virikkeitä ruuanlaittoon. Tilaukset tehdään osoitteesta www.foodie.fi/oulu tai Foodien mobiilisovelluksella.
 
Noutomyynnin ja kotiinkuljetuksen toimitus- ja noutoajat sekä hinnat tästä linkistä.

Aloita tilauksen teko tästä linkistä.
 

Perinteiset kivijalkakaupat kilpailevat yhä enemmän laajentuvan verkkokaupan kanssa. Haja-asutusaluilla kivijalkakaupat voivat kuitenkin hyötyä verkkokaupasta tuomalla sen palvelut myymälän kassalle. Osuuskauppa Arina kokeilee Kolarissa yhdessä VTT:n kanssa uudenlaista myymälän ja verkkokaupan yhdistävää toimintamallia, joka tuo Kolarin lähimyymälään entistä laajemman tuotevalikoiman. Asiakkaat voivat tilata päätteeltä verkkokaupan tuotteita sekä noutaa ja maksaa ne tutussa lähikaupassaan. Asiakas maksaa kaupassa tuotteet verkkokaupan hinnoilla eikä maksa toimituskuluja. Asiointi on hänelle vaivatonta, ja se yhdistyy sujuvasti päivittäiseen kaupassa käyntiin.

Osuuskauppa Arinan toimialue kattaa 32 kuntaa Pohjois-Suomessa. Arinalla on marketteja, erikoisliikkeitä, liikennemyymälöitä, polttonesteasemia, ravintoloita ja hotelleja, yhteensä yli 160 toimipaikkaa. Kaupungeissa tarjonta kattaa pääsääntöisesti kaikki mainitut palvelut, haja-asutusalueilla useimmiten vain marketin ja polttonesteaseman.

Kolarissa toimivan Sale-lähimyymälän oheispalveluina ovat pankki, Posti, Matkahuolto, Alko ja kahvipiste sekä polttonesteasema. Kokeilun myötä myymälän palvelutarjonta laajenee Prisma.fi- ja Sokos.fi-verkkokaupoilla ja ajankohtaisilla Arinan kausierikoistavaroilla. Myymälässä on erityisesti sinne suunniteltu verkkokaupan tilauspääte, josta asiakkaat voivat tilata tuotteet. Myöhemmin palveluun voidaan lisätä uusia verkkokauppoja. Näin asiakkaille tarjotaan entistä laajempi, lähes kaupungeista tuttu tuotevalikoima.

– Verkkokaupan ja ns. kivijalkakaupan yhdistäminen on tapa palvella osuuskaupan asiakkaita sielläkin, missä laajaa palvelutarjontaa ja tuotevalikoimaa ei ole jatkuvasti saatavilla. Henkilökunta avustaa tarvittaessa verkkokaupan käytössä ja tarvittaessa tilaa tuotteet myymälään, jolloin asiakas voi maksaa ne myymälään asioinnin yhteydessä verkkokaupan hinnalla ilman toimitusmaksua, kertoo Arinan marketkaupan kehitysjohtaja Tapani Kärkkäinen.

– Tavoitteenamme on tarjota lähimyymälöistä kattavasti koko S-ryhmän käyttötavaravalikoima. Tätä kokeilua on tarkoitus laajentaa vuoden 2014 aikana Arinan muulla toimialueella, Kärkkäinen jatkaa.

– Verkkokauppa ja kivijalka on totuttu ajattelemaan vaihtoehtoisina kaupan muotoina. Näin ei tulevaisuudessa ole, vaan verkkokaupan parhaat ominaisuudet tulevat integroitumaan kivijalkakaupan palveluihin. Raja näiden kahden kaupan muodon välillä tulee häviämään, sanoo VTT:n tutkimusprofessori Minna Isomursu.

Kolarin kokeilu on toteutettu Digile Digital Services -projektin yhteistyönä. Projektissa kehitetään uusia digitaalisia palvelukonsepteja, joissa teknologiayritykset yhdessä palvelujen tuottajien kanssa pääsevät kokeilemaan uudenlaisia teknologian hyödyntämisen muotoja.

– Myös Kolarin kokeilussa useat pienet teknologiayritykset saavat palautetta siitä, kuinka heidän ratkaisunsa sopivat kaupan ja kaupan asiakkaiden tarpeisiin, Isomursu kertoo.

Isomursun mukaan digitaalisten palvelujen kehittämisessä tarvitaan uudenlaisia verkostoja ja yhteistoiminnan malleja. VTT voi yhteishankkeissa tuoda toimijat yhteen ja auttaa yhteisten arvon luonnin tapojen kehittämisessä.