Muovikassit muuttuivat Sokoksilla ja Emotioneissa maksullisiksi helmikuussa. Muutos on saanut asiakkailta kiitosta, mutta se on herättänyt myös jonkin verran hämmennystä. Lue miksi muovikasseista peritään nykyään hinta ja miten se on vaikuttanut niiden kulutukseen.

Miksi muovikassit muuttuivat Sokoksilla ja Emotioneissa maksullisiksi?

Tavoitteena on vähentää muovikassien kulutusta ja niistä syntyvän muovijätteen määrää. Kaikkien ostoskassien valmistaminen kuluttaa luonnonvaroja, joten kannustamme asiakkaitamme käyttämään kestokasseja tai samoja kasseja useampaan kertaan. Alkusysäys maksun perimiseen tuli ympäristösopimuksesta, johon kaupan alan isot suomalaiset toimijat sitoutuivat viime vuoden lopulla. Esimerkiksi ruokakaupoissa ostoskassit ovat olleet maksullisia jo pitkään.

Miten maksullisuus on vaikuttanut muovikassien kulutukseen Sokoksilla ja Emotioneissa?

Muovikassien kulutus on vähentynyt molemmissa ketjuissa selvästi. Helmi–maaliskuussa muovikassien menekki laski lähes 30 prosenttia viime vuoteen verrattuna.

Paljonko ostoskassit maksavat?

Pieni ostoskassi maksaa 10 senttiä ja iso 18 senttiä.

Asiakasomistajien palvelut lisääntyivät Kemissä. Kauneuden ja hyvän olon erikoisliike Emotion avattiin Kemin Corona-kauppakeskukseen. Emotion Kemi tarjoaa kosmetiikan huippumerkit, päivittäiskosmetiikan, terveystuotteet, naisten alusasut ja sukat sekä järjestää erilaisia tapahtumia, tuote-esittelyjä ja elämyksiä. Kemi on Emotion-ketjun 22. myymälä. Työntekijöitä on 6 ja myymäläpäällikkönä toimii Heli Sironen.

Osuuskauppa Arina laajensi asiakasomistajien palveluja Kemissä. S-ryhmän kauneuden ja hyvän olon erikoisliike Emotion avattiin Corona-kauppakeskuksessa.

’Emotion tarjoaa monipuolisen valikoiman kosmetiikan huippumerkkejä, päivittäiskosmetiikkaa, terveystuotteita, naisten alusasuja ja sukkia. Naisten tuoksuissa ja miesten kosmetiikassa on aina tarjolla viimeisimmät uutuudet. Lisäksi Emotion järjestää tapahtumia, tuote-esittelyjä ja elämyksiä viihtyisässä ympäristössä. Emotion on S-ryhmän ketjukonsepti. Emotion Kemi on ketjun 22. myymälä. Myymälässä on 6 työntekijää.’ kertoo Emotion Kemin myymäläpäällikkö Heli Sironen.

Arina on avoin pohjoissuomalainen osuuskunta, jonka omistavat lähes 135 000 asiakasta, yli 60 % kaikista alueen kotitalouksista. Muita omistajia ei ole. Arinan tehtävänä on tuottaa palveluja ja etuja asiakasomistajille. Kaikki hyöty Arinan toiminnasta jää Pohjois-Suomeen ja käytetään alueen asiakasomistajien hyväksi. Asiakkailla on osuuskaupassa aidosti päätös- ja vaikutusvaltaa.

Arina on kehittänyt kemiläisten palveluja 2000-luvulla. Corona-kauppakeskus avattiin marraskuussa 2005, sisältäen Arinan palveluista Prisman, Presson, Pukumiehen ja Mick’sin sekä pihan ABC-automaatin. Arina on avannut Kemissä lisäksi Sale-lähimyymälöitä ja keväällä 2010 S-marketin oheispalveluineen keskustaan. Arinalla on myös paikka ABC-liikennemyymälälle.

Arinan asiakasomistajamäärä on kehittämisen myötä yli tuplaantunut Kemissä. 2000-luvun puolivälissä asiakasomistajia oli vain n. 25 % kotitalouksista. Tällä hetkellä heitä on yli 50 %. Tavoitteena on palveluja kehittämällä lisätä asiakasomistajien osuus talouksista yli 60 %:n.

Lisätietoja: Emotion Kemi, myymäläpäällikkö Heli Sironen, etunimi.sukunimi@sok.fi

Emotion Kemi, Karjalahdenkatu 7, 94600 Kemi. Avoinna ma-pe klo 9-20, la klo 9-18 ja su klo 12-16. Puh. 044 788 5930.