Korona

Vastauksia useimmin kysyttyihin kysymyksiin liittyen Covid-19-koronavirukseen

1. Miten Arina on varautunut koronaviruksen mahdolliseen leviämiseen?

Koronaviruspandemiaan liittyvät tilanteet muuttuvat jopa päivittäin. Arinalla on käytössä kriisijohtamisen toimintamalli, jolla varmistetaan 24/7 tilanneseuranta sekä vaadittavien toimenpiteiden arviointi ja toteutus.

2. Miksi työntekijät eivät käytä hengityssuojaimia?

Tämän hetkisen tiedon, Suomen terveydenhuollon ja THL:n (Terveyden ja hyvinvoinninlaitos) mukaan asiakaspalvelutehtävissä tai terveen ihmisen ei ole tarvetta käyttää hengityssuojaimia. THL:n mukaan suu-nenäsuojuksen käyttöä suositellaan vain terveydenhuollon ammattilaisille, koronavirusinfektioon sairastuneiden potilaiden lähikontakteille, esimerkiksi samassa taloudessa asuville tai oireisille henkilöille, jotka joutuvat liikkumaan julkisilla paikoilla ja saattavat tartuttaa muita henkilöitä.

Toimipaikoissamme ei ole tarkoituksenmukaista työskennellä sairastuneena, jolloin suojaimien käyttö työtehtävissä ei sinällään ole perustelua. Seuraamme viranomaisten ohjeistuksia aiheeseen liittyen.

3. Miksi otatte vielä käteistä vastaan?

Suosittelemme ensisijaisesti korttimaksua. Kaikissa toimipaikoissamme voi maksaa myös lähimaksulla (50 € saakka) ja MobilePayllä. Lisäksi S-mobiilin kautta on mahdollista ottaa käyttöön kuititon asiointi, jolloin kuitin saa suoraan S-mobiilisovellukseen. Lisätietoa arina.fi/s-mobiili

Velvollisuutemme on myös ottaa käteistä vastaan. Jokaisella asiakkaallamme on oikeus valita mitä maksutapaa hän käyttää. Myös Suomen Pankki on linjannut, että huoltovarmuuskriittisillä toimialoilla tulee ottaa vastaan käteistä. Käteistä käyttäessä laskemme vaihtorahat ja kuitin tiskille käsikontaktin välttämiseksi.

4. Miksi vain joka toinen kassa -malli ei ole käytössä Prismoissa, S-marketeissa, Saleissa ja Sokos Herkussa?

Pyrimme siihen, että vierekkäiset kassat olisivat tällä hetkellä auki ainoastaan tarpeen vaatiessa. Eri toimipaikkojen rakenteet sekä kassojen ja tarvittavien palvelujen sijainnit poikkeavat toisistaan, eikä joka toinen kassa -periaate ole aina mahdollinen. Esimerkiksi kassapisteiden rajoitetut toiminnot, kuten tupakanmyyntiluvat sekä itsepalvelukassojen valvonta voivat aiheuttaa haasteita tämän osalta.

5. Miksi kassapisteellä ei ole suojapleksiä?

Kaikkiin Arinan marketkaupan myymälöihin on asennettu pleksisuojat kassapisteille.

6. Miksi teillä ei ole tarjolla käsidesiä tai kertakäyttöhanskoja asiakkaille?

Käsidesit löytyvät myymälöiden sisäänkäyntien yhteydestä. Kertakäyttökäsineiden saatavuudessa on haasteita kasvaneen kysynnän takia, joten kertakäyttökäsineitä tulee käyttää vain, kun se on perustellusti tarpeellista.

Käsienpesu on ensisijainen tapa pitää kädet puhtaana. Markkinoilla on paljon käsidesituotteita, jotka eivät täytä laatukriteereitä. Tehokas käsienpesu on suositeltavin tapa välttää viruksen leviäminen.

7. Kannattaisiko asiakkaita muistuttaa aktiivisemmin turvavälistä?

Kassa-alueille on tulossa turvavälistä muistuttavat jonotuslattiatarrat. Lisäksi tarroja tullaan lisäämään kassojen pakkauspisteille sekä muualle myymälään muistuttamaan turvavälistä. Turvavälistä muistutetaan myös myymäläkuulutuksissa.

8. Olisiko mahdollista järjestää ruoan verkkokauppaa tai kotiinkuljetusta muuallakin kuin Prisma Limingantullissa ja Sokos Herkussa?

Tässä poikkeustilanteessa ruokahuollon varmistaminen Pohjois-Suomessa on tärkein tehtävämme. Keskitymme varmistamaan tuotteiden saatavuutta ruokakaupassa, jolla varmistamme yksittäisten paikkakuntien ja koko Pohjois-Suomen ruokahuoltoa. Verkkokaupan ja kotiinkuljetuksen järjestäminen turvallisesti ja säännösten mukaisesti vaatii toimintaan muutoksia, joka ei ole mahdollista tällä hetkellä. Esimerkkeinä näistä ovat elintarvikelainsäädännön pykälät, luvat ja kylmäketjun katkeamattomuuden varmistaminen.

Ymmärrämme toiveet ja tulemme kehittämään turvallista ruoan verkkokauppa -palvelua pandemian päätyttyä.

9. Onko myymälässä erikoisaukioloa riskiryhmille?

Arinan marketeissa ei ole virallisia erillisiä ostoaikoja riskiryhmille. Ensisijaisesti suosittelemme riskiryhmäläisille ruoan verkkokauppaa, jossa tilaus jätetään oven ulkopuolelle. Arinan toimialueella ruoan verkkokauppa palvelee Oulun alueella. Toinen hyvä vaihtoehto on pyytää apua ystäviltä, sukulaisilta tai naapureilta.

Jos kauppareissulle on kuitenkin lähdettävä itse, aamun ensimmäiset ja illan viimeinen tunti ovat yleensä rauhallisimpia, mutta voi vaihdella myymäläkohtaisesti. Aamuisin tuotteiden hyllysaatavuus saattaa olla haaste, jos kuormien purku on kesken ja osa tuotteista, esimerkiksi tuore leipä, tulee kauppoihin myöhemmin.

Olemme tehostaneet myymälöidemme hygieniatasoa entisestään ja siitä huolehditaan kaikkina kaupan aukioloaikoina. Ohjeistamme kaikkia asiakkaitamme noudattamaan oikeaoppista hygieniakäytäntöä. Haluamme tarjota kaikille asiakkaillemme ja henkilökunnalle terveydelle turvallisen paikan asioida ja tehdä töitä ja teemme jatkuvasti sen eteen töitä mukautumalla vallitsevaan tilanteeseen. Haluamme kaikella toiminnallamme varmistaa Pohjois-Suomen ruokahuollon toimivuuden tässä poikkeuksellisessa tilanteessa.

10. Rajoitatteko kerralla myymälään sisään päästettävien asiakkaiden määrää?

Emme ole tällä hetkellä rajoittaneet sisään kerralla päästettävien asiakkaiden määrää. Seuraamme viranomaisten ohjeita tarkasti. Omassa asiakasviestinnässämme painotamme asiakkaillemme toisten huomioonottamista, hyvää käsihygieniaa, suun suojaamista yskiessä sekä riittävän etäisyyden pitämistä toisiin asiakkaisiin ja henkilökuntaan. Ohjeistamme asiakkaita tulemaan vain terveenä kauppaan ja jäämään kotiin pikkunuhassakin.

11. Miten huolehditte siitä, että turvavälit säilyvät myös kassalla asioinnin aikana?

Kaupassa tarvitaan nyt kaikilta hyvää yhteispeliä. Metrin turvaväli tulisi muistaa asioinnin kaikissa vaiheissa, myös kassatapahtumien aikana. Viestimme turvaväleistä ja muista myymäläpelisäännöistä niin säännöllisin äänikuulutuksin kuin julistein, infonäytöin ja lattiatarroin.

Selvitämme parhaillaan myös muita ratkaisuja, joilla pakkaustilanteiden ruuhkia voitaisiin estää. Jokainen asiakas voi myös omalta osaltaan pyrkiä varmistamaan, että kaupassakäynti sujuu kaikkien kannalta mahdollisimman mutkattomasti. Esimerkiksi etukäteen huolellisesti suunnitellun kauppalistan avulla kaupassa ei kulu niin paljon aikaa, mikä helpottaa myös ruuhkia. Ostotarpeita ennakoimalla kaupassa ei tarvitse käydä myöskään niin usein. Kauppareissua voi nopeuttaa myös suosimalla lähimaksua ja pakkaamalla ostokset ripeästi irtonaisina kärryyn, ja tekemällä tarkemman pakkaamisen ostoskasseihin syrjemmällä

12. Miten toimitte, jos joku työntekijänne sairastuu koronavirukseen?

Olemme ohjeistaneet henkilökuntaamme, että vähänkään kipeänä ei saa nyt tulla töihin. Kaikissa toimipaikoissamme kiinnitetään hygieniakäytäntöihin tehostetusti huomiota, ja esimerkiksi kaikkia kosketuspintoja puhdistetaan tiiviisti. Olemme ottaneet myymälöissämme käyttöön niin henkilökuntaamme kuin asiakkaitammekin suojaavia käytäntöjä kuten esimerkiksi kassojen suojapleksejä ja oikeasta jonotusetäisyydestä kertovia tarroja. Muistutamme turvaväleistä ja muista myymäläpelisäännöistä myös säännöllisillä äänikuulutuksilla sekä infonäytöillä.

Arina on suurin työnantaja Pohjois-Suomessa, joten on täysin mahdollista, että myös meidän henkilökuntamme jäseniä tai heidän perheenjäseniään sairastuu. Mikäli työntekijämme sairastuu, toimimme terveysviranomaisten ohjeistusten mukaisesti. Tarvittaessa altistuneet henkilöt kartoitetaan ja asetetaan karanteeniin kunnan terveysviranomaisten ohjeiden mukaisesti. Otamme tarvittaessa oma-aloitteisesti altistuneet työntekijät pois työvuoroista odottamaan kunnan tartuntataudeista vastaavan lääkärin määräystä. Meillä on olemassa ohjeistukset toimipaikoille sekä tartuntatapauksien selvittämisestä että toimintamallit esimerkiksi toimipaikkojen tehosiivoamiseen tarvittaessa. Henkilökuntamme ja asiakkaidemme turvallisuus on meille kaikissa oloissa tärkeintä, ja pidämme aina huolta, että meillä voi työskennellä ja asioida huoletta.

On hyvä muistaa, että koronavirus leviää pääasiassa lähikontaktissa ja pisaratartuntana. Lähikontaktilla tarkoitetaan yli 15 minuutin kasvokkain olemista alle kahden metrin etäisyydellä tartunnan saaneen kanssa. Tällaisia tilanteita ei myymälöissä tyypillisesti ole. Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen THL:n mukaan muilla kontakteilla tartuntariski on vähäinen.

13. Miten viestitte mahdollisista koronavirustapauksista julkisuuteen?

Viestimisestä tartuntatapauksissa vastaa kunnan terveysviranomainen, joka on henkilökohtaisesti yhteydessä tartunnan saaneen ihmisen lähikontakteihin. Arina ja S-ryhmä eivät voi viestiä tartunnoista julkisuuteen, sillä työntekijöiden terveystiedot ovat aina yksityisyydensuojan piiriin kuuluvia asioita.