Sokos tekee paluun Rovaniemelle lähes kolmenkymmenen vuoden jälkeen. Elokuun lopussa avautuva Sokos palvelee rovaniemeläisiä Pukumiehen entisissä tiloissa Lordin-aukion laidalla. Myymälä on remontoitu vastaamaan paremmin Sokoksen laajempaa valikoimaa.

Odotettu Sokos

Sokos-ketju teki paluun Ouluun vuonna 2016 Kauppakeskus Valkean avautuessa Oulun keskustaan. Oulusta saatujen hyvien kokemusten perusteella päätettiin Sokos avata myös Rovaniemelle. Uuden Sokoksen ovet avautuvat perjantaina 28.8. klo 10.

– Kuuntelemme omistajien toiveita erittäin herkällä korvalla ja tästä syystä halusimme tuoda Sokoksen valikoiman ja palvelut Lapin alueelle. Vaikka nykyinen Lapinmaa-kiinteistö on elinkaarensa loppuvaiheessa ja korttelin uudelleenkaavoitus on yhä kesken, emme halunneet jättää aukkoa Lapin palvelutarjontaamme, Osuuskauppa Arinan toimialajohtaja Mikko Polso avaa päätöstä Sokoksen paluusta Rovaniemelle.

– Olemme jo vuosia saaneet toiveita palveluiden laajentamisesta muun muassa kodin sisustamisen osalta. Sokos-konseptin myötä voimme vastata näihin toiveisiin ja samalla laajentaa valikoimaa naisten ja miesten pukeutumisen sekä kauneuden osastoilla, kertoo Osuuskauppa Arinan ryhmäpäällikkö Anu Junnikkala-Alho.

Uusi Sokos-tavaratalo tarjoaa laadukkaita naisten ja miesten vaatteita, monipuolisen kauneuden osaston sekä sisustamiseen keskittyvän kodin osaston. Asiakkaita palvelee reilut 20 muodin, kauneuden ja sisustuksen ammattilaista, joista noin puolet on vanhoja konkareita muun muassa Pukumiehestä ja loput puolestaan uusia arinalaisia.

– Meillä on todella monipuolinen ja osaava henkilökunta. Koko henkilökunta on osallistunut koulutuksiin elokuun alusta lähtien ja odotamme innolla, että pääsemme palvelemaan paitsi rovaniemeläisiä, myös muualta Lapista tulevia asiakkaitamme. Rovaniemen Sokokselle kannattaa tulla kauempaakin. Laajan valikoiman lisäksi panostamme erityisesti loistavaan palveluun ja asiakaskokemukseen, iloitsee Rovaniemen Sokoksen tavaratalopäällikkö Niina Haahti.

– Avajaisviikonloppuna on luvassa runsaasti muodin, kauneuden ja kodin avajaisetuja sekä omistajille kaikki normaalihintaiset tuotteet S-Etukortilla -20%, Haahti vinkkaa.

Avajaisissa turvallisuus edellä

Covid19-koronapandemia aiheuttaa erikoisjärjestelyjä myös Sokoksen avajaisissa.

– Haluamme huolehtia sekä asiakkaidemme, että henkilökuntamme terveydestä. Saatavilla on käsidesiä ja kiinnitämme myös erityistä huomiota tilojemme hygieniatasoon ja siivoukseen. Henkilökuntamme tulee töihin vain terveenä ja samaa toivomme myös asiakkailtamme. Jokainen meistä voi omalla toiminnallaan varmistaa turvallisen asioinnin, Haahti summaa.

Rovaniemen keskustassa käy kova kuhina Sokos-tavaratalon valmistuessa hyvää vauhtia. Tiloja remontoidaan parhaillaan, ja pian päästään aloittamaan myymälän kalustaminen ja tavaroittaminen.

– Remontti on edennyt aikataulussa ja pääsemme avaamaan suunnitellusti elokuun lopussa. Avajaispäivä on perjantaina 28.8., joten kutsunkin kaikki lämpimästi tervetulleeksi meille ostoksille, tavaratalopäällikkö Niina Haahti toteaa.

Sokos-tavaratalo työllistää reilut 20 työntekijää. Heistä noin puolet on vanhoja konkareita muun muassa Pukumiehestä ja puolet puolestaan uusia Arinalaisia.

– Henkilökunnan koulutukset käynnistyvät elokuun alussa kattaen kaiken mahdollisen aina järjestelmistä esillepanoihin. Meillä on aivan loistava työporukka ja odotan jo innolla, että pääsen ottamaan uudet sokoslaiset vastaan, Haahti summaa.

Myös asiakkaiden suunnalta on tullut innokkaita kyselyjä tavaratalon avautumisesta.

– Keskustelu aiheen ympärillä on ollut positiivista ja monesta suusta olen kuullut, että ”on sitä Sokosta odotettukin”, Haahti jatkaa.

Ajankohtaista tietoa somekanavista

Sokos Rovaniemen valmistumista voi seurata kätevästi Facebookin ja Instagramin kautta. Somekanavissa kerrotaan muun muassa tulevasta valikoimasta ja samalla pääsee myös kurkistamaan ennakkoon, miltä pian avattava tavaratalo näyttää.

– Suosittelen seuraamaan meitä somessa, sillä sitä kautta saa tietoa muun muassa tulevista avajaiseduista. Niitä onkin iso liuta, Haahti vinkkaa.

Sokos Rovaniemi Facebookissa
Sokos Rovaniemi Instagramissa: @sokosrovaniemi

Koronaviruspandemia muokkaa osuuskaupan palvelutarjontaa. Arina turvaa noin 100 ruokakaupalla ja 30 polttonestejakeluasemalla asiakasomistajiensa palveluja ja koko Pohjois-Suomen huoltovarmuutta. Vastuullisena toimijana Arina huolehtii asiakkaiden ja henkilökunnan terveydestä ja turvallisuudesta.

− Kiitän työntekijöitä ja luottamushenkilöitä esimerkillisestä valmiudesta poikkeusolojen edellyttämiin ratkaisuihin. Olen ylpeä arinalaisten yhteishengestä yli toimialarajojen. Osuuskaupalla on tärkeä rooli huoltovarmuuden turvaajana Pohjois-Suomessa. Uskon, että pandemia yhdistää sekä arinalaisia että asiakasomistajia, korostaen osuuskaupan roolia arjen palvelujen tarjoajana. Muistetaan kaikki toimia ohjeiden mukaan. Tällä vaikeutamme viruksen leviämistä, kiteyttää Osuuskauppa Arinan toimitusjohtaja Veli-Matti Puutio.

Arinalaiset yhteisellä asialla – työntekijät siirtyvät väliaikaisiin työtehtäviin yli toimialarajojen

Arina kävi pandemian vaikutusten johdosta yhteistoimintaneuvottelut koko henkilöstön kesken. Johdon ja luottamushenkilöiden lisäksi työntekijöillä oli mahdollisuus osallistua live-lähetyksen välityksellä. Neuvottelut käytiin nopeasti hyvässä yhteishengessä. Jatkotoimenpiteinä kartoitettiin arinalaisten valmius väliaikaisiin tehtäviin ruokakaupassa. Noin 400 arinalaista perehtyy lähipäivinä uusiin työtehtäviin.

− Olemme ennennäkemättömän tilanteen edessä. Kukaan ei voi varmuudella ennustaa pandemian kestoa ja vaikutuksia. Neuvotteluilla varaudumme työvoiman riittävyyteen marketkaupan toimipaikoissa, sanoo henkilöstöjohtaja Minna Salonen.

− Tilanne on haastava kaikille ja arinalaiset ymmärtävät väliaikaisten muutosten tarpeellisuuden. Avoin keskusteluyhteys on erityisen tärkeä, jotta työntekijät jaksavat paineen alla. Arinalaiset ovat avainasemassa turvaamassa pohjoissuomalaisten ruokahuoltoa, toteavat Arinan pääluottamushenkilöt Kimmo Alatalo (marketkauppa), Jaana Huhtala (matkailu- ja ravitsemiskauppa) ja Ari Kinnunen (esimiehet).

Väliaikaisia muutoksia Arinan palveluissa

Pandemian vaikutusten ja työtehtävien muutosten myötä osuuskauppa sulki Amarillon, Coffee Housen, Paloaseman ravintolat ja Puistokahvila Makian Oulussa, Rosson Kempeleessä sekä Amarillon, Coffee Housen ja Uitto Pubin Rovaniemellä. Lisäksi supistettiin Omistaja- ja S-Pankki-pisteiden aukioloaikoja, samoin Valkean aukioloaikoja. ABC-asemilla on otettu käyttöön ruokien noutopalvelu ja ruoan verkkokaupan keräilyyn lisätään työntekijöitä Oulussa.

− Tilanne elää ja muutoksia tehdään herkällä korvalla. Seuraamme valtiovallan ja THL:n ohjeita ja määräyksiä. Ravintoloiden ja kahviloiden väliaikaisella sulkemisella siirrämme arinalaisia sinne, missä tarve on, nyt marketkauppaan, avaa tilannetta matkailu- ja ravitsemiskaupan toimialajohtaja Ulla Peltoniemi.

− Jo ensimmäisen viikon aikana matkailu- ja ravitsemiskaupasta siirtyi vapaaehtoisesti yli 100 arinalaista auttamaan mm. kuormanpurussa Prismoissa, S-marketeissa ja Saleissa. Apua tarvitaan, jotta pystymme takaamaan huoltovarmuuden pandemian edetessä, marketkaupan toimialajohtaja Mikko Polso lisää.

Osuuskauppa Arinan päivittyvä tilannekuva korona vaikutuksista: www.arina.fi/korona
#osuuskauppani #arinalainen #yksiyhteinenarina

Osuuskauppa Arina kehittää Rovaniemellä liiketoimintoja paikallisten omistajien toiveiden mukaisesti avaamalla Sokos-tavaratalon Lapinmaa-keskukseen. Avauksen myötä Sokos tekee paluun Rovaniemelle lähes kolmenkymmenen vuoden jälkeen.

– Rovaniemeläiset omistajat ovat jo vuosia toivoneet laajennusta Pukumiehen palveluihin muun muassa kauneuden ja kodin sisustamisen osalta. Tähän toiveeseen vastataan tuomalla Sokos-tavaratalo takaisin Rovaniemelle, kertoo toimialajohtaja Mikko Polso.

– Sokos-konseptin myötä tuomme Rovaniemen keskustaan tavaratalon, jonne tulee valikoimaltaan monipuoliset naisten ja miesten pukeutumisen osastot, kattava kauneuden osasto sekä sisustamiseen keskittyvä kodin osasto. Tulemme panostamaan erityisesti palveluun ja elämykselliseen asiakaskokemukseen, tavaratalojohtaja Anu Junnikkala-Alho summaa.

Oulun Sokos laajenee

Myös Oulussa Sokoksen tilat laajentuvat, kun nykyiset Mick’sin tilat otetaan tavaratalon käyttöön.

– Muutosten myötä Sokoksen kauneusosasto laajenee tavaratalon 1. kerroksessa ja kosmetiikan valikoima kasvaa merkittävästi. Myös naisten pukeutuminen saa lisätilaa, erityisesti takki-, jalkine- ja laukkuvalikoima tulee vahvistumaan, Junnikkala-Alho toteaa.

Muutokset ovat seurausta Osuuskauppa Arinan päätöksestä keskittää erikoistavarakaupan liiketoimintansa omistajien palvelutarpeiden mukaisesti Sokos-ketjuun. Osuuskauppa Arinan tytäryhtiö Pukumies Oy sulkee Rovaniemen Pukumies- sekä Oulun ja Kempeleen Mick’s-myymälät vuoden 2020 aikana.

Sokos-tavarataloissa vietetään valtakunnallisesti kevään muotiviikkoja. Ensimmäinen muodin viikko huipentuu lauantaina 13.4. järjestettävään suureen muotijuhlaan Oulussa, jossa Kauppakeskus Valkean Kesäkadulle rakennettavalle catwalkille nousee kahdeksan upeaa, tavallisista ihmisistä kuoriutunutta mallia. Näytös striimataan myös muihin Sokos-tavarataloihin osana Sokoksen muotiviikkojen ohjelmaa.

Yli 650 suomalaista haki muotiviikkojen malliksi

Esiintymiskokemus, nuoruuden haave mallin töistä ja hauska elämys olivat muutamia syitä, miksi yli 650 eri ikäluokkia edustavaa suomalaista lähetti hakemuksensa Sokoksen muotiviikkojen malliksi. Hakijoiden suuri määrä ja laaja, 9-73 -vuoden ikäjakauma ilahdutti muotiviikkojen järjestäjät.

Mallivalmennukseen ja -kuvauksiin sekä muotinäytökseen valittujen joukossa on miehiä ja naisia kuudelta eri ikäkymmeneltä nuorimman ollessa 19 ja vanhimman 68-vuotias. Osalla mukaan valituista on jonkin verran kokemusta esimerkiksi yksittäisistä mainoskuvauksista, mutta valtaosa haluaa kokea aidot muotikuvaukset ja catwalkilla esiintymisen ensimmäistä kertaa elämässään.

”Ilahduimme hakemusten määrästä ja hakijoiden moninaisuudesta. On hienoa, että hakijoiden joukossa näyttäytyi laajasti rohkeiden ja esiintymishaluisten suomalaisten kirjo. Valittujen mallien hakemuksissa nousivat esiin halu uusiin kokemuksiin sekä myös kiinnostus muotiin ja oman persoonallisen tyylin löytämiseen ja ilmaisemiseen. On ilo tarjota näille rohkeille malleille kokemus muotimaailman ammattilaisten kanssa työskentelystä sekä catwalkilla esiintymisestä. Uskon, että malliemme saamasta esiintymisvalmennuksesta on paljon hyötyä itse kunkin työssä ja vapaa-ajalla”, sanoo myyntijohtaja Hans Backström Sokokselta.

Muotiviikon suuri catwalk Oulussa

Sokos on tarjonnut mukaan valituille malleille huippuammattilaisten tuen muotiviikoille valmistautumiseen. Pitkän malliuran tehnyt Saimi Hoyer on opettanut malleille kameran edessä elehtimistä ja liikkumista, katseen intensiteettiä ja kuviin luontevasti asettumista. Mallien valmennus huipentuu lauantain neljään muotinäytökseen Kauppakeskus Valkean Kesäkadulla.

Muotinäytöksen tyylistä vastaavat kauneuden ammattilaiset meikkitaiteilija Mariela Sarkima ja stylisti Sofia Oksanen. Oksasen kokoama muotinäytös koostuu neljästä teemasta: Minimal chic, Graphic sports, Yellow fever ja Kukkaniitty.

”Olemme todella onnellisia, että Oulu ja Kauppakeskus Valkean Kesäkatu valikoituivat 19 Sokos-tavaratalon joukosta Sokoksen muotiviikon suuren catwalkin pitopaikaksi”, Sokos Pukumies tavaratalojohtaja ja kauppakeskusjohtaja Anu Junnikkala-Alho iloitsee.

Muotinäytökseen valmistaudutaan Oulussa pitkin viikkoa ja muotiin sekä kauneuteen liittyvää ohjelmaa järjestetään niin tavaratalossa, kuin Valkean Kesäkadulla.

”Sokos Pukumies -tavaratalosta voi hakea vinkkejä ja neuvoja koko viikon ajan esimerkiksi pukeutumisneuvojan avoimet ovet-kyselytunneilta, asustebaareista sekä meikki- ja kampausesityksistä. Kesäkadulle muotiviikko laajenee perjantain ja lauantain ajaksi ja luvassa on suuren muotinäytöksen lisäksi mm. tietoiskuja pukeutumisetiketistä ja trendeistä sekä Saimi Hoyerin korkkarikävelykoulu”, Junnikkala-Alho kertoo viikon ohjelmasta.

Pukumies Oy sulkee Pukumies-myymälät Kokkolassa ja Seinäjoella sekä Mick’s-myymälän Kokkolassa. Mick’s verkkokauppa on muutettu Micks.fi viestintäkanavaksi.

– Uudet kevään ja kesän mallistot saapuvat normaalisti myymälöihimme. Asiakkaille muutokset näkyvät vasta syksyn ja ensi talven mallistojen osalta. Tarkkoja myymälöiden lopettamisajankohtia ei ole vielä päätetty, kertoo Pukumies Oy:n toimitusjohtaja Susanna Särkkä.

– Päätöksen takana on muotikaupan murros, joka on vaikuttanut alan toimijoihin sekä tukku- että vähittäiskaupassa. Kuluttajakäyttäytyminen on muuttunut ja ostaminen on siirtynyt enenevissä määrin verkkoon. Kilpailu on kiristynyt verkon lisäksi monimerkkimyymälöiden kesken. Myymälöiden lopettamiselle ja irtisanomisille ei löytynyt vaihtoehtoja. Haluamme kiittää saamistamme viesteistä ja toivomme samalla työrauhaa henkilökunnallemme, Särkkä jatkaa.

Pohjoissuomalainen Osuuskauppa Arina osti Pukumies Oy:n liiketoiminnan vuonna 1999. Toimintaa kehitetään jatkossa Osuuskauppa Arinan toimialueella Pohjois-Suomessa. Pukumies jatkaa palvelua Rovaniemellä ja Mick’s sekä Oulussa että Kempeleessä. Lisäksi jatketaan hankintayhteistyötä Oulun Sokos Pukumies -myymälän asiakkaiden tarpeisiin.

Anna kevään juhlasankarille lahjaksi hemmottelua Tälläämön lahjakortilla!

Äitienpäivää vietetään sunnuntaina 12.5. ja valmistujaisia lauantaina 2.6.

Hiustenleikkaukset myös ilman ajanvarausta, kätevästi vaikka kauppareissun yhteydessä!

Non stopin palvelevat seuraavasti:

Zeppeliinin ja Limingantulli: ma-pe klo 10-18 ja la klo 10-16

Rovaniemi: ma-pe 9-21, la 9-19

Tervetuloa! 

Muovikassit muuttuivat Sokoksilla ja Emotioneissa maksullisiksi helmikuussa. Muutos on saanut asiakkailta kiitosta, mutta se on herättänyt myös jonkin verran hämmennystä. Lue miksi muovikasseista peritään nykyään hinta ja miten se on vaikuttanut niiden kulutukseen.

Miksi muovikassit muuttuivat Sokoksilla ja Emotioneissa maksullisiksi?

Tavoitteena on vähentää muovikassien kulutusta ja niistä syntyvän muovijätteen määrää. Kaikkien ostoskassien valmistaminen kuluttaa luonnonvaroja, joten kannustamme asiakkaitamme käyttämään kestokasseja tai samoja kasseja useampaan kertaan. Alkusysäys maksun perimiseen tuli ympäristösopimuksesta, johon kaupan alan isot suomalaiset toimijat sitoutuivat viime vuoden lopulla. Esimerkiksi ruokakaupoissa ostoskassit ovat olleet maksullisia jo pitkään.

Miten maksullisuus on vaikuttanut muovikassien kulutukseen Sokoksilla ja Emotioneissa?

Muovikassien kulutus on vähentynyt molemmissa ketjuissa selvästi. Helmi–maaliskuussa muovikassien menekki laski lähes 30 prosenttia viime vuoteen verrattuna.

Paljonko ostoskassit maksavat?

Pieni ostoskassi maksaa 10 senttiä ja iso 18 senttiä.

Pukumiehessä nyt kaksi uutta merkkiä: Oui ja InWear. Lue merkeistä lisää nettisivuiltamme!