Kohti juhlavuotta


07.12.2016

Osuuskauppa Arinan 100-vuotistunnuksen suunnittelukilpailu järjestettiin kesällä 2016 teemalla ”100 vuotta osuuskauppaa – tarina pienten ja suurten toiveiden ja hyötyjen toteuttamisesta omistajien kotinurkilla ja vähän joka nurkalla jo sadan vuoden ajan”.

Kilpailuun osallistujille annettiin tehtäväksi luoda oma tulkintansa aiheesta ja suunnitella Arinan juhlavuoden tunnus ja ilme tuoden esille osuustoimintaa, yhteisöllisyyttä ja pohjoissuomalaisuutta. Kuvituksen tuli omalla persoonallisella tavalla sointua yhteen Osuuskauppa Arinan edustamien arvojen kanssa.

Kilpailuun tuli huikeat 50 ehdotusta, joista 15 esiteltiin alkukarsinnan jälkeen kilpailuraadille. Kilpailuraatiin kuuluivat mainostoimisto Pakkahuoneen suunnittelujohtaja Petri Pitkänen, Oulun ammattikorkeakoulun viestinnän lehtori Nina Patrikka, Kalevan markkinointipäällikkö Tiina Koskela ja Osuuskauppa Arinan markkinointijohtaja Pasi Ruuskanen.

Kilpailuraati valitsi yleisöäänestykseen kolme finalistia: Kari Rajaniemen, Jani Rutosen ja Arto Vartiaisen ehdotukset.  Äänestyksessä kaikki kolme ehdotusta keräsivät lähes saman verran ääniä. Lopulta tiukan kisan voittajaksi valittiin Jani Rutosen ehdotus. Finalistit palkittiin S-ryhmän lahjakorteilla ja Rutonen kuittasi lisäksi kilpailun pääpalkinnon, 2500 euroa.

Ideasta käyttöön

Juhlavuoden ilme on otettu nyt jo pikkuhiljaa käyttöön sosiaalisessa mediassa sekä osassa markkinoinnistamme. Arina.fi/100-sivusto on avattu ja sieltä löytyy tietoa mm. tulevista tapahtumista sekä makupaloja toukokuussa 2017 julkaistavasta juhlakirjasta.

Koska suunnittelukilpailuun tuli paljon laadukkaita ehdotuksia, osuuskauppa päätti voittajatyön lisäksi valita juhlavuoden muihin käyttötarpeisiin kaksi kuosia, joihin palataan myöhemmin…