02.05.2017
Kun Jere Lahdesta vuonna 1988 tuli SOK:n pääjohtaja, hän linjasi, että S-ryhmästä tulee suomalaisen ja koko eurooppalaisen kaupan edelläkävijä tietotekniikan hyödyntämisessä. Näin on sittemmin käynytkin.
Pienestä kuitenkin lähdettiin liikkeelle. Arinan nykyinen tietohallintopäällikkö Kari Seinijoki muistelee:
”Siirryin 90-luvun alussa Raksilan Prisman urheiluosaston sekä radio- ja tv-myyjän hommista töihin alakertaan, jossa sijaitsi osuuskaupan konttori. Siellä tarvittiin ihmistä, joka ymmärsi jotain tietotekniikasta. Ei minullakaan alan koulutusta ollut, mutta olin innokas harrastaja.”
Tuossa vaiheessa Arinassa oli peräti kolme pöytämikroa: yksi toimitusjohtajalla, yksi hänen sihteerillään ja yksi mainososastolla. Raksilan kellarissa sijaitsi hieman järeämpi viritys, S-markettien solmukone, jonka avulla hallittiin tuotetietoja ja ylläpidettiin hinnoittelua. Tuotteita mahtui järjestelmään tasan 5 000, kun nykyään niitä on yhdessä Prismassa yli 240 000. Tuohon aikaan järjestelmät rakennettiin vielä itse, SOK:llakaan ei IT-osastoa ollut.”
Windows-kassajärjestelmien myötä kassakoneista tuli työasemia. Alkuun tietotekniikan tulo oli henkilökunnalle vähän pelottava asia ja kynnys ryhtyä käyttämään sitä korkea.
”Hiirtä saatettiin liikutella tietokoneen ruudulla ja sitten ihmeteltiin, miksi mitään ei tapahdu. Entä kun olen vasenkätinen, voinko minäkin käyttää hiirtä, minulta kyseltiin.”
”Uusiin myymälöihin koneet asennettiin itse, ja sitten jännitettiin, kuinka käy. Yhdenkään myymälän avaus ei kuitenkaan ole tietotekniikan takia viivästynyt”, Kari Seinijoki sanoo ylpeyttä äänessään.
Nykyisin Arinassa on erilaisia tietokoneita noin 1 500. Myyjät kulkevat hyllyjen välissä tablettikoneiden kanssa. Niiden avulla hoidetaan monia myymälätoimintoja, mm. jatkuvaa inventointia, tilauksia ja tuotteiden ominaisuuksien esittelyä asiakkaille. Älypuhelimilla ja niiden sovelluksilla hoidetaan entistä enemmän työasioita.
Myymälöissä tietotekniikka on mullistanut monia asioita. Vielä 2000-luvun alussa suurin osa tavarantilauksista tehtiin puhelimitse tai faxilla. Nykyään lähes kaikki tilaukset hoituvat automaattisesti.
”Tämän päivän myyjän ja erityisesti esimiehen on oltava melkoinen tietotekniikkataituri. Esimerkiksi S-marketin päällikön on hallittava noin 40 erilaisen tietojärjestelmän käyttö”, Seinijoki hämmästyttää.
Lue Arinan tarinasta, kuinka kaupankäynnin mullistaneesta tietotekniikasta tuli yksi Arinan ja koko S-ryhmän menestyksen salaisuuksista. Juhlakirja ilmestyy toukokuussa 2017.
20.12.2024 | Arinan uutiset | Hallinto
20.12.2024 | Arinan uutiset | Henkilöstö
16.12.2024 | Arinan uutiset | Marketkauppa | Sale