Oulun Raksilan market-alueen kehittämisestä


28.03.2013

Vastine Kalevan pääkirjoitukseen koskien kaupan kilpailua otsikolla ”Kahden kaupan väliin liian vaikea tulla”.

Kalevan 22.3. pääkirjoitussivulla käsiteltiin kaupan kilpailua otsikolla ’Kahden kaupan väliin liian vaikea tulla’. Kirjoituksessa esitettiin kaavoituksen suosivan K- ja S-ryhmää. Räikeänä esimerkkinä mainittiin Oulun Raksilan marketalue, jossa Euromarketin kauppapaikan sai yllättäen S-market.

Suomen Lähikauppa päätti 2010 luopua kolmesta Pohjois-Suomen Euromarketista ja etsi niille ostajia tarjouskilpailulla. Osuuskauppa Arina oli yksi kiinnostuneista. Arina osti lopulta kauppapaikkojen vuokrasopimukset ja myös kiinteistöjä. Asiasta tiedotettiin tuolloin avoimesti, kuten on aina tapana.

Arina on pohjoissuomalainen kuluttajaosuuskunta, jonka omistavat asiakkaat eli pohjoissuomalaiset kotitaloudet. Arinan tehtävänä on tuottaa ja kehittää palveluja ja hyötyjä heille. Perinteikäs vuonna 1976 valmistunut Raksilan marketalue on yksi kehittämistä tarvitseva kauppapaikka. Tällä ratkaisulla nähtiin mahdollisuus vauhdittaa palvelujen kehittämistä.

Kokonaisen marketalueen kehittäminen on pitkäjänteistä toimintaa. Nykyiset käyttäjät Arina ja Kesko kehittävät palveluja Oulun kaupungin päätösten mukaan. Tämänhetkinen kolmen alkuperäisen kiinteistön kauppapaikka on väliaikainen ratkaisu. Tavoitteena on rakentaa yksi yhtenäinen kauppakeskus, johon sijoittuisi veturiyritysten lisäksi muita palveluja. Kehittäminen vie vuosia ja hankkeet usein pitkittyvät alkuperäisestä aikataulusta.

Pohjois-Suomen kehittäminen on meidän pohjoissuomalaisten yhteinen tehtävä, ei kahden kauppa. Kalevalla maakunnallisena mediana on kehittämisen uutisoinnissa keskeinen tehtävä. Maakuntalehti voisi paitsi haastaa myös kannustaa ja luoda myönteistä ilmapiiriä kehittämishankkeille. Arina ja muut toimijat jakavat avoimesti faktatietoa palvelujen kehittämisestä hankkeiden edistyessä.