Luovuus kukkii Sokos Herkussa


02.10.2017

Kauppakeskus Valkeassa 1,5 vuotta toimineen Sokos Herkun avainsanoja ovat luovuus, kekseliäisyys, ketteryys ja jatkuva kehitys. Omistajille tarjotaan monipuolinen valikoima, jota pystytään muuttamaan sutjakasti toiveiden mukaan.

Vajaan 2500 neliön tiloissa toimiva Sokos Herkku on ryhmäpäällikkö Antti Siuruaisen mielestä vastannut pohjoissuomalaisiin tarpeisiin juuri oikealla tavalla.

-Seuraamme ruokatrendejä ja elämme satokausiajattelun mukaan. Oman keittiön palvelutuotteita kehitetään koko ajan ja tarjolla on runsaasti lähialueiden tuotteita, Siuruainen luettelee tyytyväisenä.

Herkussa on tarjolla noin 16 000 päivittäistavaratuotetta. Pohjois-Suomessa tuotettua lähiruokaa tulee noin 80 tavarantoimittajalta.

Herkun hyvä sijainti ja kauppakeskuksen asiakasvirta ovat tuoneet Sokos Herkkuun noin 1,5 miljoonaa kävijää vuositasolla.

Ravintolan paikkamäärä kasvoi

Herkun ravintolapaikkojen määrä on kasvanut 120 asiakaspaikkaan. Myyntipäällikkö Hannu Salo sanoo, että vilkas kävijämäärä yllätti heti alkumetreiltä lähtien positiivisesti. Kotiruokamaisuus, monipuolisuus ja kekseliäisyys ovat miellyttäneet asiakkaita.

-Ravintola on toiminut veturina koko Herkulle, vaikka alussa jännitimme, että mitenkähän se sopii ruokakaupan yhteyteen. Katutason alapuolinen sijainti oli myös kysymysmerkki, mutta paransimme näkyvyyttä katutasossa, niin asiakkaat oppivat löytämään perille, Salo kertoo.

Herkun ruuista vastaava keittiöpäällikkö Marko Heino paljastaa, että ravintolan lounaista suosituin on lohi. Lohipäivinä lounastiskille on jono heti avaushetkestä alkaen.

-Vastaamme kysyntään ja uudessa lounaslistassa lohipäiviä on kaksi, maanantai ja perjantai, hän lupaa.

Heino luottaa keittiössä kokin mielipiteeseen. Luovuus on kunniassa ja ruuan trendejä seurataan tarkasti.

-Lounasruuaksi halutaan kuitenkin helppoa ja nopeaa ruokaa, ei niinkään erikoisuuksia. Meillä on etuna se, että pystymme reagoimaan nopeasti alan muutoksiin ja kävijöiden toiveisiin.

Lauantain brunssi saa kiitosta

Lauantaibrunssista toista kertaa nauttiva Niemen perhe on mieltynyt erityisesti Herkun ravintolan loheen ja salaatteihin. 11- ja 7-vuotiaat tytöt kehuvat jälkiruokapöydän antimia.

-Otimme tälläkin kertaa lohta ja salaattia. Tarjoilu on monipuolista, kaikille löytyy jotakin ja jokainen saa varmasti vatsansa täyteen, perheen äiti Elina Mattila-Niemi ja isä Antti Niemi toteavat.

Tyttäret Alisa ja Amanda ovat maistelleet riisiä, nakkeja, kananmunaa, keksejä ja kakkua.

-Maistelin vähän kaikkea, mutta jälkiruuat on silti parasta, 11-vuotias Alisa tuumaa.

Palvelutiskin tuotteita töiden jälkeen

Oulun keskustassa asuva Ritva Lampela kipaisee töiden jälkeen Sokos Herkkuun hakemaan suuhun pantavaa palvelutiskiltä. Pohjois-Suomen pisimmällä tiskillä on pituutta huimat 52 metriä.

-Haen tiskiltä aika usein ruokaa, jos en ehdi kotona laittamaan töiden jälkeen. Herkun sijainti on minulle paras mahdollinen, koska asun keskustassa, Lampela kertoo.

Sokos Herkku saa vakioasiakkaaltaan kiitosta myös monipuolisen valikoimansa takia. Kaiken saa yhdestä kaupasta, se helpottaa elämää.

-Aina olen Herkusta löytänyt kaiken sen mitä lähdin hakemaan.  Tämä on toimiva kauppa eikä kassoilla tarvitse jonottaa.

Bonusta ja maistatuksia

Kauppakeskus Valkean Omistajan hyötypäivän aikana 30. syyskuuta Herkussa oli etuna tuplabonus ja -20% palvelutiskin tuotteista. Ostosten lomassa saattoi maistella muun muassa Herkun omia jäätelöitä, Röngän lihatuotteita sekä Putaan Pullan, Antellin ja Pulla Pirtin lähileipomoiden tuotteita.

Juustotiskin kyljessä kotimaisen juuston puolesta puhui Oulun juustoseuran puheenjohtaja Markku Tapper.

-Suomeen on syntynyt uusia pikkujuustoloita, jotka ovat rikastuttaneet kauppojen valikoimia. Juustoista tuodaan jo puolet ulkomailta, siksi kotimaisten tuotteiden pitää näkyä kaupoissa, Tapper toteaa.

Juustoseuran miehen oma suosikki on Peltolan juustolan sinihomejuusto, joka hänen mielestään kilpailee tasavertaisesti englantilaisen Stiltonin, ranskalasen Roquefortin ja italialaisen Gorgonzolan kanssa.

-Maku on kuitenkin aina maistajan suussa, hän huomauttaa.

 

Sokos Herkku

-Myyntineliöitä noin 2500

-Palvelutiskiä 52 metriä

-Kävijöitä vuositasolla noin 1,5 miljoonaa

-Kokonaisuuteen kuuluvat myymälä, ravintola, keittiö, palvelutori ja kukkakauppa

-Henkilökuntaa noin 80

-Päivittäistavaratuotteita valikoimassa noin 16 000

-Pohjoissuomalaisia tuotteita noin 1000