07.12.2017
Pohjoisen Suomen suurien markettien rakentamiselle oli tyypillistä, että ne usein syntyivät vasta pitkien ja monimutkaisten valitus- ja lupamenettelyprosessien jälkeen. Ihan aina ei elinkeinoelämän kehittäminen myöskään matkailualalla ole ollut helppoa.
Vuonna 1992 avattu Sokos Hotel Vaakuna Rovaniemellä oli syntymästään saakka menestys. Suosiota riitti jopa siinä määrin, että tilat kävivät pian ahtaiksi. Niinpä vuonna 1997 laadittiin suunnitelma 16-kerroksisen torniosan rakentamisesta sen yhteyteen. Suunnitelmaa perusteltiin alueen kasvavalla matkailulla.
Rovaniemen kaupunginvaltuusto hyväksyi rakentamisen mahdollistavan kaavamuutoksen äänin
43–8, mutta ympäristöministeriö torppasi päätöksen ja kielsi rakentamisen. Ministeriön mielestä korkea tornitalo ei olisi soveltunut Rovaniemen 4–5-kerroksisista rakennuksista muodostuvaan kaupunkikuvaan, ja se olisi ollut kauniiden näköalojen ja kauneusarvojen säilyttämisen vastainen.
Hotellin silloinen johtaja Jari Simola piti tornihankkeen kaatumista todella valitettavana, sillä uusilla huoneilla olisi ollut kysyntää maailmalla pitkiksi ajoiksi ennakkoon. Tänä päivänä on helppo nähdä, kuinka oikeassa S-ryhmän hotellikaupan johto oli. Jatkuvasti kasvavan Lapin matkailun tulpaksi on muodostunut riittävän korkeatasoisten majoitustilojen puute.
Ajatus tornihotellista herätettiin henkiin 2000-luvun alussa. Ympäristöministeriön päätöksestä valitettiin Korkeimpaan hallinto-oikeuteen, mutta kun valitus ei mennyt läpi, hanke pantiin teloille.
Arina osti Sokos Hotel Vaakunan SOK:lta vuonna 2006. Pian tämän jälkeen se selvitti uuden, jälleen tornimaisen hotellin rakentamismahdollisuutta. Paikkana olisi ollut Rovaniemen Valionranta. Kuten arvata saattaa, hanke herätti intohimoja puolesta ja ennen kaikkea vastaan. Arina vetäytyi suunnitelmasta, kun alustavat kustannuslaskelmat osoittautuivat liian kalliiksi.
Sen sijaan osuuskauppa päätti investoida vahvasti Vaakunaan, jossa tehtiin mittava, kaikki huoneet ja ravintolat käsittänyt remontti vuosina 2015–16. Hotellissa korostuvat nyt entistä selkeämmin lappilaiset elementit. Helminä kruunussa ovat luksushuoneet, joista kahdessa sisustuksen teemana on joulu ja kahdessa Napapiiri.
Lue Arinan Tarinasta lisää Arinan roolista Lapin matkailupalvelujen kehittämisessä. Juhlakirja myynnissä nyt Arinan Prismoissa ja Sokos Pukumiehessä sekä prisma.fi.
26.09.2024 | Arinan uutiset | Kauppakeskus Valkea | Matkailu- ja ravitsemiskauppa | Ravintolat
19.09.2024 | ABC | ABC Carwash | Arinan uutiset
17.09.2024 | Arinan uutiset | Marketkauppa | S-market