Kun lihaa pitkin kärryteitä kuskattiin


10.11.2017

Pohjoissuomalaisen lihanjalostuksen uranuurtajana voidaan pitää Kylmästä, nykyiseltä nimeltään Kylmänen Food Oy:tä, joka jo 1900-luvussa myi tuotteitaan Oulun kauppahallissa.

”Tuohon aikaan raaka-ainetta eli lihaa tuotiin Kestilästä saakka kärryteitä pitkin. Valtavan suuri helpotus oli, kun firman käyttöön ostettiin ensimmäinen auto, tulipunainen Morris Commercial vuosimallia 1952”, kertoo perheyrityksen pitkäaikainen toimitusjohtaja Antti Kylmänen isoisänsä isän Iikka Kylmäsen ajoista.

Tärkeä merkkipaalu yrityksen historiassa on vuosi 1954, jolloin Rantsilan kirkonkylälle rakennettiin uusi teurastamo ja lihanjalostamo, joita sittemmin on useasti laajennettu. 1980-90-luvulla hankittiin maailman pohjoisin poronlihanjalostustehdas Sodankylästä, keskeltä parhainta poronhoitoaluetta.

”Sodankylässä olemme teurastaneet myös lampaita, joita monet poromiehet kasvattavat. Käytämme aina pohjoissuomalaisten tuottajien lihaa eli valmistamme lähiruokaa sanan parhaimmassa merkityksessä. Me myös tunnemme tuottajamme henkilökohtaisesti.”

Kun Suomi liittyi Euroopan Unioniin vuonna 1995, Kylmänen Oy teki tärkeän strategisen valinnan. Se päätti keskittyä ennen kaikkea poro- ja riistatuotteisiin. Esimerkiksi hirvenlihasta on tullut yksi Kylmäsen tavaramerkeistä. Naudanliha- ja sianliha ovat toki edelleen tärkeällä sijalla valikoimissa.

”Porosta ei saa mennä kuin ääni hukkaan”, Antti Kylmänen vitsailee. ”Ne osat, jotka eivät ihmisille maita, menevät eläinruuaksi.”

Kylmäsen tuotteita myydään nykyisin ympäri Suomen kaikkiaan noin tuhannessa myymälässä.

Arinan kanssa yhteistyötä on tehty jo 50-luvun alusta lähtien. Yhteistyökumppaneita olivat aikanaan myös lukuisat paikallisosuuskaupat, jotka myöhemmin fuusioituivat Arinaan.

”Arinan myymälöillä jakelukanavina ja koko yhteistyöllä on ollut suuri merkitys yrityksemme kehitykselle. Arvostan jatkuvuutta: yhteistyötä on tehty jo sukupolvien ajan ja molemmin puolin pidetty se, mitä on luvattu”, Antti Kylmänen toteaa.

”Tänä päivänä osuuskaupan tarkoista seurantajärjestelmistä, joiden avulla pystytään analysoimaan tuotetasoistakin kannattavuutta, on suurta hyötyä myös meille. Sellainen sopimus meillä Arinan kanssa on, että aina kun kehitämme uuden tuotteen, saamme sen valikoimiin heidän kauppojensa hyllyille. Sitten katsomme yhdessä, mitkä tuotteet menestyvät ja mistä ei ole eläjiksi.”

Lue Arinan Tarinasta lisää Arinan yhteistyökumppaneiden mielenkiintoisia tarinoita. Juhlakirja myynnissä nyt Arinan Prismoissa ja Sokos Pukumiehessä sekä prisma.fi