Arina mukana Duudsonien ja SuperPark Oulun #enkiusaa -kampanjassa


23.03.2015

Sisäaktiviteettipuisto SuperPark Oulu käynnistää kiusaamisen vastaisen kampanjan, jolla halutaan kiinnittää huomiota aikuisten esimerkin voimaan ja vaikutukseen kiusaamisen vähentämiseksi. Kiusaamista tapahtuu työpaikoilla, kouluissa sekä vapaa-ajalla, ja esimerkiksi älypuhelinten käyttö on tuonut uusia muotoja kiusaamiselle etenkin nuorten keskuudessa.

Lasten ja nuorten esikuvien sekä vanhempien antama esimerkki on avainasemassa kiusaamista ehkäisevässä työssä. SuperParkissa järjestetään 27.3. tilaisuus, johon on kutsuttu koululaisten vanhempia ja opettajia keskustelemaan kiusaamisesta ja sen vaikutuksista kiusattuun ja kiusaajaan. Kiusaaminen saa monia muotoja: kiusattu voidaan eristää porukasta tai hänestä puhutaan ikävästi. Etenkin sosiaalisessa mediassa pahat puheet saavat ihan uudenlaisen kanavan levitä. #enkiusaa-kampanja haastaakin erityisesti aikuiset pohtimaan omaa toimintaansa ja antamansa esimerkin voimaa.

– Mukana nähdään myös monen lapsen ja nuoren esikuvat, Duudsonien HP ja Jarppi, jotka kertovat muun muassa tekemästään kiusaamisen vastaisesta työstä sekä omista kokemuksistaan, SuperPark Oulun myyntipäällikkö Johanna Heffernan kertoo.

SuperPark-puistoon on rakennettu seinä, johon jokaisella on mahdollisuus jättää konkreettinen lupaus olla kiusaamatta. Seinä paljastetaan 27.3. järjestettävässä tilaisuudessa.

– Duudsonit, vanhemmat, opettajat sekä SuperPark-puiston työntekijät näyttävät esimerkkiä ja ikuistavat sormenjälkensä sekä allekirjoituksensa seinään. Tämä on samalla lupaus olla kiusaamatta. Haastan jokaisen puistossa vierailevan aikuisen sekä lapsen jättämään oman puumerkkinsä seinään, Heffernan jatkaa.  

#enkiusaa-kampanjaan kuuluvan tilaisuuden mahdollistavat yhdessä SuperPark Oulun kanssa Osuuskauppa Arina, LähiTapiola Pohjoinen sekä Caritas. Mukana järjestelyissä ovat lisäksi Opetusalan Ammattijärjestö OAJ sekä kOuluvanhemmat eli Oulun alueellinen vanhempainyhdistys.