Osuuskauppa Arina rakentaa maailman pohjoisimman ruoan verkkokaupan keräilykeskuksen Oulun Limingantulliin


15.08.2024

Automaatioavusteisen keräilykeskuksen rakentamiselle on saatu rakennuslupa ja rakentaminen alkaa syksyllä 2024. Limingantullin Prisman yhteyteen rakennettava keräilykeskus otetaan käyttöön vuoden 2026 alkupuolella. Pohjoissuomalaisten mahdollistama investointi on arvoltaan noin 10,6 M€ ja sen arvioitu työllistämisvaikutus rakennusvaiheessa on noin 20–25 henkilötyövuotta.

Ruoan verkkokauppa jatkaa voimakasta kasvuaan Oulussa ja sen lähialueilla: vuoden alusta kasvua on noin 50 prosenttia edellisvuoteen nähden. Arina rakennuttaa keräilykeskusta varten Limingantullin Prisman takaosaan noin 1400 neliön lisäosan ja lisäksi käyttöön otetaan jo nyt olemassa olevia varastotiloja. Tuleva keräilykeskus mahdollistaa ruoan verkkokaupan toimitusten tuplaamisen Oulun alueella.

– Kuten moni asiakkaistamme on huomannut, arinalaiset keräävät verkkokaupasta tilattuja ostoksia aamusta alkaen ja erityisesti Oulussa kysyntä ylittää tarjontamme. Tilausmäärät jatkavat koko ajan kasvuaan, sillä palautteen mukaan asiakkaamme kokevat verkkokaupan helpottavan arkea ja vapauttavan aikaa muille asioille, kuten perheelle ja harrastuksille, toteaa marketkaupan toimialajohtaja Mikko Polso.

Automatisoidulla robotiikalla varustettu keräilykeskus työntekijöineen mahdollistaa luotettavat ja nopeat toimitukset asiakkaille Oulun seudulla samalla kun toimituskapasiteetin määrää lisätään. Keräilykeskukseen tullaan keskittämään ruoan verkkokaupan kotiinkuljetustilaukset sekä Limingantullin Prisman noutotilaukset. Muihin alueen myymälöihin tulee yhä jäämään kyseisten toimipaikkojen noutotilausten keräämiset.

– Vaikka nyt puhutaan automaatioavusteisesta keräilykeskuksesta, on kyse nimenomaan työntekijöitä avustavasta toiminnosta. Robotit tuovat valitut tuotteet nopeasti ja helposti keräilijöiden luo, mutta keräämisen ja ennen kaikkea tuotteiden laadun varmistamisen tekevät yhä arinalaiset. Keräilykeskus tulee tarjoamaan myös uusia työtehtäviä ja mahdolliset lisärekrytointitarpeet selviävät lähempänä keräilykeskuksen avaamista, Polso kertoo.

Nyt suunnittelussa oleva automatisoitu keräilykeskus tulee olemaan ensimmäinen ruoan verkkokaupan keräilykeskus Pohjois-Suomessa ja samalla pohjoisin koko maailmassa.

– Pohjois-Suomen suurimman Prisman yhteydessä oleva keräilykeskus tuo parhaan mahdollisen asiakashyödyn, sillä voimme luvata asiakkaille ajantasaisen tuotesaldon. Näin voimme varmistaa, että asiakas saa juuri ne tuotteet, jotka hän on tilannut. Perusvalikoiman tuotteet keräillään robottiavusteisesti varastosta, ja tilausta täydennetään tarvittaessa myymälän puolelta esimerkiksi Ruokatorin ja leipomon tuoreilla tuotteilla, sanoo marketkaupan verkkokaupan kehityspäällikkö Arttu Viholainen.

– Meille on tärkeää, että asiakas voi luottaa siihen, että ruoan verkkokaupan kautta tilatut tuotteet on valittu samalla pieteetillä kuin asiakas valitsisi tuotteet itse. Keskuksen automaatioratkaisut ja robotiikka taas auttavat henkilökuntaa, kun aikaa ei kulu myymälää kiertäessä. Myymälässä asioiville asiakkaillemme muutos tarjoaa siten miellyttävämmän ja tilavamman ostoskierroksen, Viholainen lisää.

Osuuskauppa Arinan keräilykeskushanke vahvistaa S-ryhmän roolia Suomen suurimpana ruoan verkkokauppana. S-kaupat-palvelua kehitetään kaupparyhmässä jatkuvasti ja erityisesti suurempien kaupunkien alueilla kasvavaan suosioon vastataan yhä vahvemmin automaatiolla ja robotiikalla. Tänä vuonna ruoan verkkokaupan keräilykeskukset ovat avanneet jo HOK-Elanto ja Pirkanmaan Osuuskauppa. Myös Turun Osuuskauppa suunnittelee keräilykeskusta toimialueelleen. Kumppanina kaikissa hankkeissa toimii automaatioteknologian edelläkävijöihin kuuluva Swisslog.

Osuuskauppa Arinan ruoan verkkokauppa:

  • Arina tarjoaa tällä hetkellä ruoan verkkokaupan keräilypalvelua Limingantullin, Linnanmaan, Zeppelinin, Rovaniemen, Kemin ja Tornion Prismoissa sekä S-market Herkussa Oulussa, Ivalossa ja Pudasjärvellä.
  • Tuotteet voi tilata verkkokaupan kautta itse noudettavaksi noutopisteestä, osassa myymälöistä kotiinkuljetuksella sekä Oulun S-market Herkusta ja S-market Ritaharjussa sekä Sale Linnakankaalla Kempeleessä robottikuljetuksena.
  • Tällä hetkellä noin 65 % prosenttia asiakkaista valitsee noudon, 35 % prosenttia kotiinkuljetuksen.

 

Lisätietoja:

Arttu Viholainen, verkkokaupan kehityspäällikkö, 050 342 9910, arttu.viholainen@sok.fi

Mikko Polso, toimialajohtaja, marketkauppa, 050 388 3430, mikko.polso@sok.fi