Kun olet asioinut Arinan toimipaikoissa, olet saattanut huomata seinillä hopeanvärisiä tauluja: marketeissa, ravintoloissa, liikennemyymälöissä, hotelleissa – itse asiassa kaikissa Arinan yksiköissä.
Näistä tauluista alkoi konkreettisesti uuden yrityskulttuurin rakentaminen Arinassa. Tauluihin on kiteytetty perusviestit siitä, millainen yritys Arina on ja mihin se pyrkii. Sittemmin näitä perusviestejä selittämään on tuotettu runsaasti erilaista tukimateriaalia henkilökunnalle. Viestejä kerrataan jatkuvasti kaikissa Arinan omissa viestintäkanavissa, muun muassa henkilöstölehti Tarinassa, perehdytysoppaassa, esimiesten työkirjassa ja useissa sähköisissä kanavissa.
Niistä myös keskustellaan säännöllisesti työryhmäpalavereissa.
”Arina on kaikille avoin osuuskunta. Arinan omistavat asiakkaat – muita omistajia ei ole. Arinan olemassa olon tarkoitus on palvelujen ja hyötyjen tuottaminen omistajille. Hyöty toiminnasta jakautuu Pohjois-Suomeen. Päätös- ja vaikutusvalta on asiakasomistajilla.”
Nämä osuustoiminnallisen yrityksen perusperiaatteet muodostavat samalla ns. Arinapuun juuriston.
Tässä inspiroivassa ja valtakunnallisestikin palkitussa työvälineessä yhdistyvät oman työn merkityksen oivaltaminen, Arina-kokonaisuus arvoineen, yksikkökohtaiset tuloskortit sekä osuustoiminnallinen ajattelu. Tänä päivänä Arinapuu on tuttu jok’ikiselle arinalaiselle.
Prismajohtaja Heikki Luhtanen muistelee, että aluksi arinalaisuus, kuten yrityskulttuuria nimitetään, tuntui hivenen irralliselta palikalta Prisman kiireisessä arjessa. Arinapuu helpotti ratkaisevasti nivomaan palasia yhteen.
”Se on mahtava väline, jonka avulla yhteisiä tavoitteita voi oivalluttaa koko porukan kesken. Kun jokainen miettii, miksi hän työtään tekee ja mihin hän työllään tähtää, työlle löytyy merkityksellisyys ja tavoitteellisuus kasvaa entisestään.”
Lue Arinan tarinasta, kuinka yhtenäisestä yrityskulttuurista rakentui mahtava voimavara ja uuden menestystarinan kulmakivi. Juhlakirja myynnissä nyt Arinan Prismoissa ja Sokos Pukumiehessä sekä prisma.fi.